الگوی انگیزه های مصرف برند لوکس با تاکید بر انگیزه های اخلاقی و روانشناختی
|
عیسی شهنیایی، اسماعیل حسنپور قروقچی*، سراج الدین محبی، مهدی باقری |
|
|
چکیده: (2232 مشاهده) |
زمینه: امروزه مصرف برند لوکس در جامعه ایران نمایان است که میطلبد بصورت راهبردی این مهم مورد توجه واقع گردد. مطالعه پیش رو با استفاده از رویکرد کیفی به دنبال استخراج الگویی از انگیزههای مصرف برند لوکس در کشور ایران است
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی که مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و متخصصان برند و بازاریابی کشور بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 15 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب وگردآوری دادهها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق انجام شد. برای تحلیل داده ها از روش های کدگذاری دادهها(اعم از کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکدگذاری نظری)استفاده شد.
یافته ها: مدل انگیزههای مصرف برند لوکس در ایران در 8 مقوله اصلی قابل طبقه بندی اند. این مقوله ها عبارتند از: انگیزههای روان شناختی، اخلاقی، فردی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عملکردی و ویژگیهای جمعیت شناختی. این انگیزهها با استفاده از ادبیات نظری و مصاحبه با خبرگان در نهایت به دو دسته انگیزه آشکار و پنهان تقسیم شد.
نتیجه گیری: انگیزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ، عملکردی و جمعیتی مصرف بند لوکس یا همان تجمل گرایی آشکار و ملموس هستند. اما در پس آن انگیزه های پنهان نیز قرار دارند. انگیزه های فردی، روانشناختی و اخلاقی کمتر ملموس اند و اهمیتی ویژه در مصرف برند لوکس دارند. |
|
واژههای کلیدی: انگیزۀ اخلاقی، انگیزۀ روانشناختی، برند لوکس |
|
متن کامل [PDF 941 kb]
(1361 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/25 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1398/12/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|