[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 185-178 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی انگیزه های مصرف برند لوکس با تاکید بر انگیزه های اخلاقی و روانشناختی
عیسی شهنیایی، اسماعیل حسن‌پور قروقچی*، سراج الدین محبی، مهدی باقری
چکیده:   (2232 مشاهده)
زمینه: امروزه مصرف برند لوکس در جامعه ایران نمایان است که می­طلبد بصورت راهبردی این مهم مورد توجه واقع گردد. مطالعه پیش رو با استفاده از رویکرد کیفی به دنبال استخراج الگویی از انگیزه­­های مصرف برند لوکس در کشور ایران است
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی که مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و متخصصان برند و بازاریابی کشور بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند و اصل اشباع 15 نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب وگردآوری داده­ها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق انجام شد. برای تحلیل داده ها از روش های کدگذاری داده­ها(اعم از کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکدگذاری نظری)استفاده شد.
یافته ها: مدل انگیزه­های مصرف برند لوکس در ایران در 8 مقوله اصلی قابل طبقه بندی اند. این مقوله ها عبارتند از: انگیزه‌های روان شناختی، اخلاقی، فردی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عملکردی و ویژگی­های جمعیت شناختی. این انگیزه‌ها با استفاده از ادبیات نظری و مصاحبه با خبرگان در نهایت به دو دسته انگیزه آشکار و پنهان تقسیم شد.
نتیجه گیری: انگیزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ، عملکردی و جمعیتی مصرف بند لوکس یا همان تجمل گرایی آشکار و ملموس هستند. اما در پس آن انگیزه های پنهان نیز قرار دارند. انگیزه های فردی، روانشناختی و اخلاقی کمتر ملموس اند و اهمیتی ویژه در مصرف برند لوکس دارند.
واژه‌های کلیدی: انگیزۀ اخلاقی، انگیزۀ روانشناختی، برند لوکس
متن کامل [PDF 941 kb]   (1361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/25 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1398/12/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Patterns of Luxury Brand Consumption Motivations with Emphasis on Ethical and Psychological Motivations. Ethics in Science and Technology 2020; 14 :178-185
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1695-fa.html

شهنیایی عیسی، حسن‌پور قروقچی اسماعیل، محبی سراج الدین، باقری مهدی. الگوی انگیزه های مصرف برند لوکس با تاکید بر انگیزه های اخلاقی و روانشناختی. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 () :178-185

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1695-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645