[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 161-152 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی
ریحانه خیزاب، فاطمه عیدی
چکیده:   (1884 مشاهده)
زمینه: طی دو دهه اخیر، گرایش فرایند مصرف‌کنندگان به محصولات دوستدار طبیعت و افزایش مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها باعث رشد مباحث رفتار اخلاقی در حوزه بازاریابی شده است. بنابراین، مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی صورت گرفته است.
روش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق پیمایشی - مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شهر کرج بوده و نمونه‌ای به تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شده‌اند. روش نمونه­گیری این مطالعه، روش نمونه‌گیری تصادفی می‌باشد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد است. روش‌های آماری برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در این مطالعه، روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS و SPSS می‌باشد.
یافته‌ها: آمار توصیفی مربوط به سازه‌های پژوهش نشان می‌دهد میانگین داده‌ها بین عدد 3/3 تا 6/3 در نوسان است و متغیرهای «کنترل رفتاری درک‌ شده» و «قصد خرید اخلاقی» بیشترین میانگین را دارد. دامنه تغییرات داده‌ها کمتر از 4 می‌باشد. «جهت‌گیری بلندمدت» کوچکترین دامنه تغییرات را دارد و انحراف معیار آن نیز از سایر متغیرها کوچکتر است که نشان از وحدت نظر میان پاسخ‌دهندگان است. میانه و مد نشان می‌دهد بیشتر افراد، گزینه متوسط و زیاد (عدد 3 و 4) را انتخاب کرده‌اند.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عواملی همچون جمع‌گرایی، جهت‌گیری بلندمدت، جهت‌گیری انسان و طبیعت، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و جنسیت بر قصد خرید اخلاقی تأثیرگذار هستند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که جهت­گیری بلندمدت بر روی هنجارهای ذهنی تأثیری ندارد.
واژه‌های کلیدی: خرید اخلاقی، زیست محیطی، فرهنگ
متن کامل [PDF 949 kb]   (1940 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/16 | پذیرش: 1398/12/16 | انتشار: 1398/12/16
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Environmental Relationship of Culture and Behavior with the Intervening Role of Gender on Ethical Purchasing Intent. Ethics in Science and Technology 2020; 14 :152-161
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1679-fa.html

خیزاب ریحانه، عیدی فاطمه. رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 () :152-161

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1679-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679