[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( ویژه نامه شماره 2-0 1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 152-161 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی
ریحانه خیزاب، دکتر فاطمه عیدی
چکیده:   (73 مشاهده)
زمینه: طی دو دهه اخیر، گرایش فرایند مصرف‌کنندگان به محصولات دوستدار طبیعت و افزایش مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها باعث رشد مباحث رفتار اخلاقی در حوزه بازاریابی شده است. بنابراین، مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی صورت گرفته است.
روش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق پیمایشی - مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شهر کرج بوده و نمونه‌ای به تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شده‌اند. روش نمونه­گیری این مطالعه، روش نمونه‌گیری تصادفی می‌باشد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد است. روش‌های آماری برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در این مطالعه، روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS و SPSS می‌باشد.
یافته‌ها: آمار توصیفی مربوط به سازه‌های پژوهش نشان می‌دهد میانگین داده‌ها بین عدد 3/3 تا 6/3 در نوسان است و متغیرهای «کنترل رفتاری درک‌ شده» و «قصد خرید اخلاقی» بیشترین میانگین را دارد. دامنه تغییرات داده‌ها کمتر از 4 می‌باشد. «جهت‌گیری بلندمدت» کوچکترین دامنه تغییرات را دارد و انحراف معیار آن نیز از سایر متغیرها کوچکتر است که نشان از وحدت نظر میان پاسخ‌دهندگان است. میانه و مد نشان می‌دهد بیشتر افراد، گزینه متوسط و زیاد (عدد 3 و 4) را انتخاب کرده‌اند.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عواملی همچون جمع‌گرایی، جهت‌گیری بلندمدت، جهت‌گیری انسان و طبیعت، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و جنسیت بر قصد خرید اخلاقی تأثیرگذار هستند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که جهت­گیری بلندمدت بر روی هنجارهای ذهنی تأثیری ندارد.
واژه‌های کلیدی: خرید اخلاقی، زیست محیطی، فرهنگ
متن کامل [PDF 949 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Environmental Relationship of Culture and Behavior with the Intervening Role of Gender on Ethical Purchasing Intent. Ethics in science and Technology. 2020; 14 (4) :152-161
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1679-fa.html

خیزاب ریحانه، عیدی فاطمه. رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله‌گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1398; 14 (4) :152-161

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1679-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( ویژه نامه شماره 2-0 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071