رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخلهگر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی
|
ریحانه خیزاب، فاطمه عیدی |
|
|
چکیده: (1884 مشاهده) |
زمینه: طی دو دهه اخیر، گرایش فرایند مصرفکنندگان به محصولات دوستدار طبیعت و افزایش مسئولیتهای اجتماعی سازمانها باعث رشد مباحث رفتار اخلاقی در حوزه بازاریابی شده است. بنابراین، مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخلهگر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی صورت گرفته است.
روش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی - مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شهر کرج بوده و نمونهای به تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری این مطالعه، روش نمونهگیری تصادفی میباشد. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد است. روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل دادهها در این مطالعه، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS و SPSS میباشد.
یافتهها: آمار توصیفی مربوط به سازههای پژوهش نشان میدهد میانگین دادهها بین عدد 3/3 تا 6/3 در نوسان است و متغیرهای «کنترل رفتاری درک شده» و «قصد خرید اخلاقی» بیشترین میانگین را دارد. دامنه تغییرات دادهها کمتر از 4 میباشد. «جهتگیری بلندمدت» کوچکترین دامنه تغییرات را دارد و انحراف معیار آن نیز از سایر متغیرها کوچکتر است که نشان از وحدت نظر میان پاسخدهندگان است. میانه و مد نشان میدهد بیشتر افراد، گزینه متوسط و زیاد (عدد 3 و 4) را انتخاب کردهاند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که عواملی همچون جمعگرایی، جهتگیری بلندمدت، جهتگیری انسان و طبیعت، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و جنسیت بر قصد خرید اخلاقی تأثیرگذار هستند. همچنین نتایج نشان میدهد که جهتگیری بلندمدت بر روی هنجارهای ذهنی تأثیری ندارد. |
|
واژههای کلیدی: خرید اخلاقی، زیست محیطی، فرهنگ |
|
متن کامل [PDF 949 kb]
(1940 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/16 | پذیرش: 1398/12/16 | انتشار: 1398/12/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|