[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( ویژه نامه شماره 2-0 1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 116-124 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش پژوهش گری، خلاقیت، اخلاق حرفه ای، توسعه حرفه ای و استفاده از فناوری در تدریس مؤثر معلمان
دکتر منوچهر کلهر، دکتر محمدرضا کرمی پور، دکتر مسعود اسدی
چکیده:   (98 مشاهده)
زمینه: تدریس اثربخش، مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری بهتر فراگیر می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پژوهش­گری، خلاقیت،  اخلاق حرفه­ای، توسعه حرفه­ای و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس مؤثر معلمان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود و داده­ها به روش پیمایشی جمع آوری شدند. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت­های حرفه­ای معلمان که دارای 41 گویه، است، استفاده شد. داده­ها  با استفاد از روش لاوشه برای بررسی روایی،  آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی و روش تحلیل مسیر برای برازش الگوی پژوهش،  با کمک نرم افزارهای 25- SPSS  وLISREL  بررسی شدند.
یافته­ها: شاخص نسبت روایی محتوایی به روش لاوشه  56/0 و آلفای کرونباخ  برای کل مقیاس 97/0 بدست آمد که حاکی از روایی  و پایایی مناسب مقیاس بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اثرات مستقیم اخلاق حرفه­ای، خلاقیت، پژوهش­گری و استفاده از فناوری بر تدریس مؤثر معنادار است، اما اثر مستقیم توسعه حرفه­ای بر تدریس مؤثر، معنادار نیست. اثرات غیر مستقیم و کل اخلاق حرفه­ای، خلاقیت، پژوهش­گری و استفاده از فناوری بر تدریس مؤثر  معنادار است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت نقش پژوهش­گری، خلاقیت، اخلاق حرفه­ای، استفاده از فناوری در تدیس مؤثر معلمان است. بر این اساس اجرای برنامه­های توانمند سازی معلمان در متغیرهای مذکور علی الخصوص خلاقیت و اخلاق حرفه­ای می­تواند راهگشای کیفیت فعالیت های معلمان باشد.
واژه‌های کلیدی: پژوهش گری، خلاقیت، اخلاق حرفه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات
متن کامل [PDF 978 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Researching, Creativity, Professional Ethics, Professional Development and Use of Technology in the Effective Teaching of Teachers. Ethics in science and Technology. 2020; 14 (4) :116-124
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1674-fa.html

کلهر منوچهر، کرمی پور محمدرضا، اسدی مسعود. نقش پژوهش گری، خلاقیت، اخلاق حرفه ای، توسعه حرفه ای و استفاده از فناوری در تدریس مؤثر معلمان. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1398; 14 (4) :116-124

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1674-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( ویژه نامه شماره 2-0 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071