[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 124-116 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش پژوهش گری، خلاقیت، اخلاق حرفه ای، توسعه حرفه ای و استفاده از فناوری در تدریس مؤثر معلمان
منوچهر کلهر، محمدرضا کرمی پور، مسعود اسدی*
چکیده:   (2136 مشاهده)
زمینه: تدریس اثربخش، مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری بهتر فراگیر می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پژوهش­گری، خلاقیت،  اخلاق حرفه­ای، توسعه حرفه­ای و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس مؤثر معلمان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود و داده­ها به روش پیمایشی جمع آوری شدند. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت­های حرفه­ای معلمان که دارای 41 گویه، است، استفاده شد. داده­ها  با استفاد از روش لاوشه برای بررسی روایی،  آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی و روش تحلیل مسیر برای برازش الگوی پژوهش،  با کمک نرم افزارهای 25- SPSS  وLISREL  بررسی شدند.
یافته­ها: شاخص نسبت روایی محتوایی به روش لاوشه  56/0 و آلفای کرونباخ  برای کل مقیاس 97/0 بدست آمد که حاکی از روایی  و پایایی مناسب مقیاس بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اثرات مستقیم اخلاق حرفه­ای، خلاقیت، پژوهش­گری و استفاده از فناوری بر تدریس مؤثر معنادار است، اما اثر مستقیم توسعه حرفه­ای بر تدریس مؤثر، معنادار نیست. اثرات غیر مستقیم و کل اخلاق حرفه­ای، خلاقیت، پژوهش­گری و استفاده از فناوری بر تدریس مؤثر  معنادار است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت نقش پژوهش­گری، خلاقیت، اخلاق حرفه­ای، استفاده از فناوری در تدیس مؤثر معلمان است. بر این اساس اجرای برنامه­های توانمند سازی معلمان در متغیرهای مذکور علی الخصوص خلاقیت و اخلاق حرفه­ای می­تواند راهگشای کیفیت فعالیت های معلمان باشد.
واژه‌های کلیدی: پژوهش گری، خلاقیت، اخلاق حرفه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات
متن کامل [PDF 978 kb]   (715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/15 | پذیرش: 1398/12/15 | انتشار: 1398/12/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Researching, Creativity, Professional Ethics, Professional Development and Use of Technology in the Effective Teaching of Teachers. Ethics in Science and Technology 2020; 14 :116-124
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1674-fa.html

کلهر منوچهر، کرمی پور محمدرضا، اسدی مسعود. نقش پژوهش گری، خلاقیت، اخلاق حرفه ای، توسعه حرفه ای و استفاده از فناوری در تدریس مؤثر معلمان. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 () :116-124

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1674-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645