[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( ویژه نامه شماره 2-0 1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 60-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر بر پرخاشگری به عنوان عامل زمینه-ساز رفتارهای غیراخلاقی نوجوانان
جمشید حیدری، دکتر خدیجه علی آبادی، دکتر صغری ابراهیمی قوام، دکتر علی دلاور
چکیده:   (97 مشاهده)
زمینه: پرخاشگری یکی از عوامل زمینه­ساز رفتارهای غیراخلاقی است. آموزش و پرورش تفکر می­تواند از بروز پرخاشگری جلوگیری کند. هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تأثیر آن بر کاهش پرخاشگری به عنوان یکی از عوامل زمینه­ساز رفتارهای غیراخلاقی دانش­ آموزان است.
روش: روش پژوهش آمیخته و طرح پژوهش، آمیخته اکتشافی متوالی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش آزمایش استفاده شد. جامعه بخش کیفی شامل متون علمی از سال 1930 تا 2019 بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و شامل 18 کتاب و 40 مقاله بود. همچنین با 6 نفر از متخصصان به روش گروه کانونی مصاحبه صورت گرفت و الگو تدوین شد. در بخش کمّی، الگوی تدوین شده برای 15 نفر از متخصصان که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، ارسال شد. همچنین از بین دانش­آموزان مدارس دخترانه شهرستان اسدآباد با روش نمونه­گیری خوشه­ای تک مرحله­ای، 30 نفر انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل جایگزین و 9 جلسه 75 دقیقه­ای به آن‌ها آموزش تفکر داده شد. ابزار بخش کمّی شامل پرسشنامه محقق­ساخته برای اعتبار سنجی الگو با ضریب پایایی 72/0 و مقیاس درجه­بندی سنجش رفتارهای غیراخلاقی با ضریب پایایی 74/0 بود. روش آماری T تک نمونه­ای و T  مستقل بود.
یافته ­ها: الگوی طراحی آموزش تفکر با 3 مضمون فراگیر و 15 مضمون سازمان­دهنده، به روش شبکه مضامین تدوین و اعتبارسنجی شد. در فرضیه اول یعنی کاهش پرخاشگری، مقدار t محاسبه‌شده 899/2 با درجه آزادی 28 در سطح 05/0 >P معنادار است. در فرضیه دوم یعنی کاهش رفتارهای غیراخلاقی مقدار t محاسبه‌شده 2/13 با درجه آزادی 4 در سطح 05/0 >P معنادار است.
نتیجه­ گیری: آموزش تفکر مطابق با الگوی تدوین شده منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و در نتیجه کاهش رفتارهای غیر اخلاقی دانش­ آموزان دختر شد.
واژه‌های کلیدی: الگوی طراحی آموزشِ تفکر، نظریه فرهنگی ـ اجتماعی ویگوتسکی، پرخاشگری، رفتار غیراخلاقی
متن کامل [PDF 966 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Impact of Developing Thinking Instructional Design Model on Aggression as a basis for Adolescent Immoral Behaviors. Ethics in science and Technology. 2020; 14 (4) :60-68
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1664-fa.html

حیدری جمشید، علی آبادی خدیجه، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی. تاثیر تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر بر پرخاشگری به عنوان عامل زمینه-ساز رفتارهای غیراخلاقی نوجوانان. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1398; 14 (4) :60-68

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1664-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( ویژه نامه شماره 2-0 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071