اخلاق تجاری به عنوان پارادایم پیشگیری از جرائم بانکی
|
رامین علیزاده، حسین غلامی*، محمد علی جاهد |
|
|
چکیده: (1536 مشاهده) |
زمینه: یکی از ویژگیهای بارز اخلاق، جلوگیری از تعارض و تنش در جامعه و بین افراد میباشد و زمانی که اخلاق و اخلاقمداری در جامعه وجود داشته باشد، به تبع آن برخی ناهنجاریها در جامعه از بین خواهند رفت. در روابط کسب و کار نیز اخلاق اهمیت خاصی داشته و باعث رونق کسب و کار و اعتماد و صداقت و حسن نیت خواهد بود و در این صورت مراودات و معاملات اقتصادی در بستری سالم و اطمینانبخش انعقاد خواهد یافت. پرسشی که در این تحقیق مطرح میشود عبارت است از اینکه: آیا اخلاق تجاری در پیشگیری از جرائم بانکی موثر میباشد؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، کارکرد و نقش اخلاق تجاری بررسی گردیده است. در این مقاله روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با ابزار فیشبرداری میباشد که در آن الگوی نوین پیشگیری در علم حقوق تبیین گردیده است.
نتیجهگیری: اخلاق تجاری علمی هنجارساز محسوب میشود که باعث بهبود و ارتقاء مراودات تجاری میگردد و یکی از مراودات تجاری همان معاملات بانکی میباشد که بایستی در بستری عاری از تخلف و جرم صورت بگیرد و چون از اخلاق تجاری به عنوان پلیس روابط کسب و کار یا پلیس روابط تجاری یاد میگردد، لذا در صورت نهادینه کردن آن در بانکها، میتوان از بسیاری از جرائم بانکی پیشگیری نموده و شاهد سلامت اقتصادی در حوزه کسب و کار باشیم. در واقع اخلاق تجاری به عنوان الگویی نوین در حقوق بانکی از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد که عینیترین حضور اخلاق در دنیای تجارت، همان مجموعه قواعد رفتاری با کدهای اخلاقی است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق تجاری، جرائم بانکی، پیشگیری. |
|
متن کامل [PDF 417 kb]
(512 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|