[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 36-32 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق تجاری به عنوان پارادایم پیشگیری از جرائم بانکی
رامین علیزاده، حسین غلامی*، محمد علی جاهد
چکیده:   (1536 مشاهده)
زمینه: یکی از ویژگی­های بارز اخلاق، جلوگیری از تعارض و تنش در جامعه و بین افراد می­باشد و زمانی که اخلاق و اخلاق­مداری در جامعه وجود داشته باشد، به تبع آن برخی ناهنجاری­ها در جامعه از بین خواهند رفت. در روابط کسب و کار نیز اخلاق اهمیت خاصی داشته و باعث رونق کسب و کار و اعتماد و صداقت و حسن نیت خواهد بود و در این صورت مراودات و معاملات اقتصادی در بستری سالم و اطمینان­بخش انعقاد خواهد یافت. پرسشی که در این تحقیق مطرح می‌شود عبارت است از اینکه: آیا اخلاق تجاری در پیشگیری از جرائم بانکی موثر می‌باشد؟ به منظور پاسخ­گویی به این پرسش، کارکرد و نقش اخلاق تجاری بررسی گردیده است. در این مقاله روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با ابزار فیش­برداری می‌باشد که در آن الگوی نوین پیشگیری در علم حقوق تبیین گردیده است.
نتیجه­گیری: اخلاق تجاری علمی هنجارساز محسوب می‌شود که باعث بهبود و ارتقاء مراودات تجاری می‌گردد و یکی از مراودات تجاری همان معاملات بانکی می‌باشد که بایستی در بستری عاری از تخلف و جرم صورت بگیرد و چون از اخلاق تجاری به عنوان پلیس روابط کسب و کار یا پلیس روابط تجاری یاد می‌گردد، لذا در صورت نهادینه کردن آن در بانک‌ها، می‌توان از بسیاری از جرائم بانکی پیشگیری نموده و شاهد سلامت اقتصادی در حوزه کسب و کار باشیم. در واقع اخلاق تجاری به عنوان الگویی نوین در حقوق بانکی از جایگاه ویژه­ای برخوردار می‌باشد که عینی­ترین حضور اخلاق در دنیای تجارت، همان مجموعه قواعد رفتاری با کدهای اخلاقی است.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق تجاری، جرائم بانکی، پیشگیری.
متن کامل [PDF 417 kb]   (512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Business Ethics as a Prevention Paradigm of Banking Crimes. Ethics in Science and Technology 2020; 14 :32-36
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1660-fa.html

علیزاده رامین، غلامی حسین، جاهد محمد علی. اخلاق تجاری به عنوان پارادایم پیشگیری از جرائم بانکی. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 () :32-36

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1660-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645