[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
پزشک خوب کیست؟ در آداب و اخلاق پزشکی
داریوش فرهود
چکیده:   (4114 مشاهده)
چهار اصل اخلاق کلاسیک، شامل خودمختاری (Autonomy)، سودمندی (Beneficence)، نازیانمندی (Non Malificence) و عدالت (Justis)، اصول و مبای شناخته شدۀ "اخلاق پزشکی" هستند، که توسط اعضای کمیتۀ اخلاق و ژنتیک پزشکی سازمان جهانی بهداشت طی جلسات متعددی، تنظیم، مصوب و در گایدلاین‌های WHO، از سال 1995 میلادی به همۀ کشــورها اعلام شده است (1-4). هرچند حتی این اصول روشن و قاطع نیز در بسیاری از موارد، توسط برخی پزشکان، مورد غفلت و کوتاهی قرار می‌گیرند، ولی آنچه بسیار زیاد نادیده گرفته می‌شود "آداب پزشکی" است.
یکی از افتخارات دانشکده‌های پزشکی سرشناس جهان، تربیت پزشکان برنده جایزه نوبل در علوم پایه یا بالینی است.  بی شک تربیت این "پزشکان دانش مدار " اهمیت دارد اما در این بین نباید تربیت و توجه به "پزشکان انسان مدار" مورد غفلت قرار گیرد. 
همواره باید به یاد داشت که پزشکی، یک رسالت معنوی است، نه یک حرفۀ مادی. از دیدگاه مردم و بیماران، پزشکان موفق، آنهایی هستند که بیشترین آمار شفابخشی را دارند، نه بیشترین ارقام درآمد. همدلی از مهمترین ویژگی های یک پزشک خوب است. در یک پژوهش در مورد سنجش ظرفیت همدلی در آمریکا گزارش شد که، مدد کاران و دوستداران اجتماعی از ضریب60-70 ، هنرمندان(موسیقی، نقاشان...) ضریب 50، پزشکان ضریب 40 و افراد روان پریش ضریب 10  برخوردارند (5) .  تأکید می‌شود که ناتوانی در همدلی و در نتیجه بی‌توجهی، بی‌دقتی و کوتاهی در ارائۀ خدمات پزشکی کامل و کافی و به موقع به بیماران، اکثر موارد شکایات پزشکی را تشکیل می‌دهند که در بسیاری از موارد، امکان حل شکایات و ادعاهای بیماران و همراهان ایشان با همدلی، همدردی، تواضع و جبران مادی، وجود دارد.
به راستی، اگر پزشکان واسط و عامل، شفابخشی الهی به بیماران هستند، باید جایگاه و شایستگی چنین مرتبۀ اخلاقی و معنوی را همواره حفظ کنند.
رعایت و حفظ آداب رو به رو شدن با بیماران و شیوه ارائۀ خدمات پزشکی، جایگاهی همتراز با اصول اخلاق پزشکی دارند(9-6).
هدف از این نوشتار تهیه و تنظیم فهرستی از رفتارهای پزشکـــــی، در
جهت سلامت بیمار، منزلت پزشک و رفاه و آرامش خانواده و جامعه، بود. این فهرست در جدول 1 ارایه شده است . امید دارم که شما همکار ارجمند از این رفتارهای دلنشین و شایسته برخوردار باشید.
مهربانی تنها زبانی است که همۀ انسان‌ها آن را می‌فهمند، حتی جانوران  !  !
متن کامل [PDF 307 kb]   (1745 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


فرهود داریوش. پزشک خوب کیست؟ در آداب و اخلاق پزشکی. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 () :1-2

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1654-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660