[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 130-121 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای هیئت علمی
مصطفی باقریان پور*
چکیده:   (1606 مشاهده)
زمینه: اخلاق در آموزش عالی مشخص کننده حدود و ثغور رفتار اعضای هیئت علمی و تضمین کننده سلامت آموزش عالی است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان است.
روش: روش پژوهش، توصیفی- پس­رویدادی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر سنندج تشکیل می­دادند که تعداد آن‌ها بر اساس آمار 1452 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران و نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی 264 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته است که روایی آن از دید اساتید مورد تأیید قرارگرفته و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80/0 تعیین گردیده است. در تحلیل داده‌های حاصل از ابزار پژوهش از آزمون‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه­ای، آزمون مانوا و تحلیل واریانس یک­راهه) استفاده‌شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که: 1) میانگین مؤلفه‌های اخلاق حرفه­ای آموزش اعضای هیئت علمی از نظر دانشجویان از نمره ملاک پژوهش بالاتر بوده است. از بین مؤلفه‌های اخلاق حرفه­ای، مؤلفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی دارای بالاترین ضریب تغییرات (87/4) و مؤلفه مسئولیت­پذیری در قبال آموزش صحیح دارای کمترین ضریب تغییرات (37/2) است.2) بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، ترم و رشته در مورد بعضی از مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش تفاوت معنی­داری وجود دارد.
نتیجه ­گیری: بنابراین با نهادینه کردن اخلاق حرفه­ای آموزش در دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر بهبود باورها و رفتارهای اخلاقی دانشجویان، آن‌ها یاد خواهند گرفت که خودشان در هنگام تدریس در مدارس، اخلاق حرفه­ای آموزش را رعایت کنند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه‌ای، آموزش عالی
متن کامل [PDF 1004 kb]   (514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/17 | پذیرش: 1398/11/17 | انتشار: 1398/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Application of Professional Ethics Components in Faculty Members. Ethics in Science and Technology 2020; 14 (4) :121-130
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1627-fa.html

باقریان پور مصطفی. کاربرد مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای هیئت علمی. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 (4) :121-130

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1627-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645