نقش ادراکشدۀ استاد در اخلاق دانشگاهی و جلوگیری از تقلب از دیدگاه دانشجویان
|
رابعهسادات قاسمزاده، احمد خامسان، میترا راستگومقدم |
|
|
چکیده: (2119 مشاهده) |
زمینه: یکی از معضلاتی که دانشگاهها با آن مواجه هستند و اخلاق دانشگاهی را تهدید میکند، تقلب تحصیلی است. در میان عوامل مؤثر بر تقلب، اساتید نقش مهمی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ادراکشدۀ استاد در رعایت اخلاق دانشگاهی بر کاهش تقلب تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه بیرجند انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند بود که از میان آنها 24 نفر از در سه حوزۀ علوم انسانی و رفتاری، علوم پایه و کشاورزی و فنی مهندسی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش بنیادبخشی نظریه تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: نقش استاد در جلوگیری از تقلب در 10 مقولۀ محوری «ارزشیابی استاد»، «مهارتهای تدریس استاد»، «رابطۀ استاد با دانشجو»، «اخلاق و رفتار استاد»، «مدیریت و کنترل کلاس استاد»، «تعهد و وجدان کاری استاد»، «انتظارات استاد از دانشجویان»، «توانمندی علمی استاد»، «ویژگیهای شخصی استاد» و «نوع تکالیف استاد» شناسایی و مقولهبندی شد. مقولۀ «ادراک دانشجویان از منش استاد» به عنوان مقولۀ مرکزی انتخاب شد. همچنین، مدلی در زمینۀ نقش استاد در جلوگیری از تقلب تحصیلی شامل موجبات علی نقش استاد در تقلب تحصیلی و پیامدهای آن طراحی و ارائه گردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند در صورتی که اساتید وظایف خود را در فرآیند آموزش و تعامل با دانشجویان به درستی انجام دهند، میتوانند به کاهش تقلب تحصیلی در بین دانشجویان کمک کنند.
|
|
واژههای کلیدی: کلید واژگان: اخلاق دانشگاهی، بنیادبخشی نظریه، تقلب تحصیلی، نقش استاد |
|
متن کامل [PDF 1002 kb]
(779 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1398/11/11 | انتشار: 1398/11/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|