ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها و پیامدهای آن: تعیین نقش خودگرایی و ایده آلگرایی
|
میثم شیرخدایی، بیتا احسانی |
|
|
چکیده: (1767 مشاهده) |
زمینه: رفتار غیر اخلاقی شرکت ها اغلب منجر به خشم عمومی می شود، که به نوبۀ خود باعث تغییر رفتار مصرف کننده می گردد، همانند تحریم مصرف کننده. هدف پژوهش حاضر توسعه و تست مدلی است که بر ادراک مصرف کننده از رفتارهای غیر اخلاقی شرکت ها و پیامدها آن تمرکز دارد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها جز تحقیقات توصیفی- همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، مراجعهکنندگان برای خرید و همینطور دریافت خدمات پس از فروش شرکتهای خودروسازی ایرانی از قبیل سایپا و ایرانخودرو در شهر تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 410 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها روش معادلات ساختاری به کار رفت و برای این کار از نرمافزار های اسمارت پی ال اس ۳ و اس پی اس اس 16 استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر، نشاندهندۀ آن است که بین ایدئالگرایی و عدم خودگرایی با ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد، و همچنین بین عدم ادراک مصرفکنندگان از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها با خشم و انتقام مصرفکنندگان رابطۀ مثبت و معنیدار بدست آمده است.
نتیجهگیری: هرچه میزان درک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها پایینتر باشد، در پی واکنش به آن رفتارهای غیراخلاقی، شرکتها با شدت خشم و انتقام بیشتری از سوی مصرفکنندگان روبرو خواهند بود.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، خودگرایی، ایدئالگرایی، ادراک مصرفکننده |
|
متن کامل [PDF 383 kb]
(623 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|