| 
                                  شناسایی و اولویتبندی شاخصهای اخلاق حرفهای در پژوهش
                                   | 
                                
								
								  |    جمال خانی جزنی،    سحر جعفری،    علیرضا عرب | 
								
								
								   | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (3182 مشاهده)  | 
								
								
								  زمینه: نقش پژوهش علمی و اجرای شایسته آن در استیلای همهجانبه جایگاه جامعه بدیهی است و ارتقاء سطح کیفی پژوهشها و بهتبع آن بهبود زندگی و رفاه افراد جامعه در سایه ارزشهای اخلاقی امکانپذیر است. اعتلای علم با رعایت تمام اصول اخلاق حرفهای پژوهش میسر خواهد بود. در این راستا شایسته است، به شناسایی و اولویتبندی شاخصهای اخلاق پژوهش و میزان اهمیت آن پرداخته شود. 
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربری و ازنظر جمعآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران که 17 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای شناسایی شاخصها از روش کتابخانهای و برای تثبیت و اولویتبندی، از پرسشنامه استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روش دلفی فازی بهمنظور غربالگری و تثبیت شاخصها و روش بهترین-بدترین برای تعیین اهمیت نسبی شاخصها استفادهشده است. 
یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل، درمجموع 18 شاخص طی سه مرحله انجام روش دلفی فازی تأیید و انتخاب شدند. شاخص همگرایی کمتر از 0.2 نشان از تأیید کامل اعتبار نتایج دارد. با توجه به حل مدل برنامهریزی خطی روش بهترین–بدترین، اهمیت نسبی شاخصها مشخص گردید و نرخ سازگاری در سطح قابل قبولی بود که نشان از اعتبار این بخش از نتایج دارد. 
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که درنظر گرفتن رفاه جامعه، رعایت عدالت و حفظ وحدت در سطح کلان و رعایت حقوق مالکیت فکری به ترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای ارزیابی اخلاق حرفهای در پژوهش میباشند.  
  
  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  اخلاق حرفهای، پژوهش، تصمیمگیری | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 411 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1190 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |