شناسایی و اولویتبندی شاخصهای اخلاق حرفهای در پژوهش
|
جمال خانی جزنی، سحر جعفری، علیرضا عرب |
|
|
چکیده: (2686 مشاهده) |
زمینه: نقش پژوهش علمی و اجرای شایسته آن در استیلای همهجانبه جایگاه جامعه بدیهی است و ارتقاء سطح کیفی پژوهشها و بهتبع آن بهبود زندگی و رفاه افراد جامعه در سایه ارزشهای اخلاقی امکانپذیر است. اعتلای علم با رعایت تمام اصول اخلاق حرفهای پژوهش میسر خواهد بود. در این راستا شایسته است، به شناسایی و اولویتبندی شاخصهای اخلاق پژوهش و میزان اهمیت آن پرداخته شود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربری و ازنظر جمعآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران که 17 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای شناسایی شاخصها از روش کتابخانهای و برای تثبیت و اولویتبندی، از پرسشنامه استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روش دلفی فازی بهمنظور غربالگری و تثبیت شاخصها و روش بهترین-بدترین برای تعیین اهمیت نسبی شاخصها استفادهشده است.
یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل، درمجموع 18 شاخص طی سه مرحله انجام روش دلفی فازی تأیید و انتخاب شدند. شاخص همگرایی کمتر از 0.2 نشان از تأیید کامل اعتبار نتایج دارد. با توجه به حل مدل برنامهریزی خطی روش بهترین–بدترین، اهمیت نسبی شاخصها مشخص گردید و نرخ سازگاری در سطح قابل قبولی بود که نشان از اعتبار این بخش از نتایج دارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که درنظر گرفتن رفاه جامعه، رعایت عدالت و حفظ وحدت در سطح کلان و رعایت حقوق مالکیت فکری به ترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای ارزیابی اخلاق حرفهای در پژوهش میباشند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، پژوهش، تصمیمگیری |
|
متن کامل [PDF 411 kb]
(950 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|