تحلیل رابطه میان ابعاد اخلاق زیستمحیطی دانشجویان کشاورزی
|
ابومحمد بندری، امید جمشیدی، سید محمد جواد سبحانی |
|
|
چکیده: (2069 مشاهده) |
زمینه: شناسایی وضعیت اخلاق دانشجویان نسبت به محیطزیست بهعنوان قشر آگاه و تأثیرگذار جامعه، میتواند گامی اساسی و مهم در برنامهریزی سیاستهای زیستمحیطی آموزش عالی کشور باشد. ازاینرو هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق زیستمحیطی دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود.
روش: این مطالعه ازلحاظ روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی، دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب نسبت به مقطع تحصیلی دادهها جمعآوری گردید. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با استناد به ضرایب آلفای کرونباخ، CR و AVE مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل یافتهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی و برای تعیین ارتباط بین ابعاد مختلف اخلاق زیستمحیطی از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.
یافته ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد بین انسانمحوری با زیستبوممحوری (47/0) و بین انسانمحوری با خدامحوری پاسخدهندگان (71/0) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت معنیدار (58/0) بین زیستبوم محوری دانشجویان با خدامحوری بود.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین انسانمحوری با زیستبوم محوری و خدامحوری و همچنین، وجود ارتباط معنادار بین زیستبوم محوری و خدامحوری، تمرکز اصلی برنامههای آموزشی و فرهنگی باید تربیت دانشجویانی باشد که علاوه بر خدامحوری، دارای سطح بالایی از انسانمحوری و زیستبوم محوری باشند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق زیستمحیطی، زیست بوم محوری، انسان محوری، خدامحوری، دانشجویان کشاورزی |
|
متن کامل [PDF 430 kb]
(712 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|