[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 74-82 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اخلاق حرفه ای با یادگیری و فراموشی سازمانی هدفمند: نقش میانجی تسهیم دانش
دکتر مهدی سلیمی، دکتر زهره موسوی
چکیده:   (20 مشاهده)
زمینه: امروزه اخلاق حرفه ای به عنوان متغیری شناخته می شود که بر ابعاد مختلف یک سازمان می تواند اثرگذار باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با یادگیری و فراموشی سازمانی هدفمند کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان، با توجه به نقش میانجی متغیر تسهیم دانش بود.
روش: پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها، میدانی؛ و به لحاظ نوع، همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان تشکیل دادند (408 نفر) که حجم نمونه بر اساس کفایت مطالعات معادلات ساختاری 260 نفر تعیین شد که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها پیرامون متغیرهای تحقیق از چهار پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد. همچنین تحلیل داده ها بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل انجام پذیرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد اخلاق حرفه ای به طور مستقیم با ضریب 83/0 با تسهیم دانش؛ با ضریب 91/0 با یادگیری سازمانی؛ و با ضریب 87/0 با فراموشی سازمانی هدفمند، ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین اخلاق حرفه ای به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی تسهیم دانش با ضریب 75/0 با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنادار دارد.
نتیجه گیری: نتیجه تحقیق بیان می دارد که جهت تسهیم صحیح دانش، توسعه یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند؛ باید به ایجاد و رشد بهینه اخلاق حرفه ای توجه ویژه نمود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، یادگیری سازمانی، فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک)، تسهیم دانش
متن کامل [PDF 974 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between Professional Ethics with Learning and Intentional Organizational Forgetting: Mediating Role of Sharing Knowledge ‎ . Ethics in science and Technology. 2019; 14 (2) :74-82
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1450-fa.html

سلیمی مهدی، موسوی زهره. رابطه اخلاق حرفه ای با یادگیری و فراموشی سازمانی هدفمند: نقش میانجی تسهیم دانش. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1398; 14 (2) :74-82

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1450-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961