تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم فلسفی بر رشد ارزش های اخلاقی
|
آسیه شریعتمدار، فیضیه آدینه وند* |
|
|
چکیده: (2397 مشاهده) |
زمینه: برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان تنها برنامهای است که با آموزش فلسفه به روش مباحثه، ملزومات رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان را تامین می کند و این امر با درگیر کردن در کاوش گری اخلاقی که مستلزم تفکر نقادانه و خلاقانه است، میسر میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مفاهیم فلسفه بر رشد ارزشهای نوجوانان دختر می باشد.
روش: روش پژوهش، پس رویدادی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه (دوره دوم) شهر قرچک است که در سال تحصیلی 94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه ارزشها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری و اختلاف نمرات پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین آموزش مفاهیم فلسفی و مقیاس های خیرخواهی، سنتگرایی، همنوایی، امنیت، لذتگرایی، موفقیت، خوداتکایی و جهانگرایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین آموزش فلسفه و مقیاس های قدرت و برانگیختگی رابطه معنادار نبوده است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مفاهیم فلسفی باعث رشد ارزش های خیرخواهی، سنتگرایی، همنوایی، امنیت، لذتگرایی، موفقیت، خوداتکایی و جهانگرایی نوجوانان شده است. |
|
واژههای کلیدی: ارزش ها، رشد ارزش ها، فلسفه برای کودکان، مفاهیم فلسفی، نوجوان |
|
متن کامل [PDF 645 kb]
(711 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/19 | پذیرش: 1398/6/19 | انتشار: 1398/6/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|