[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 30-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم فلسفی بر رشد ارزش های اخلاقی
آسیه شریعتمدار، فیضیه آدینه وند*
چکیده:   (2397 مشاهده)
زمینه: برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان تنها برنامه­ای است که با آموزش فلسفه به روش مباحثه، ملزومات رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان را تامین می کند و این امر با درگیر کردن در کاوش گری اخلاقی که مستلزم تفکر نقادانه و خلاقانه است، میسر می­شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مفاهیم فلسفه بر رشد ارزش‏های نوجوانان دختر می باشد.
روش: روش پژوهش، پس رویدادی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‏آموزان دختر پایه اول متوسطه (دوره دوم) شهر قرچک است که در سال تحصیلی 94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بود که به روش نمونه‏ گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شدند که 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. به منظور جمع‏آوری اطلاعات در پیش‏آزمون و پس‏آزمون از پرسشنامه ارزش‏ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری و اختلاف نمرات پیش‏آزمون و پس آزمون استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین آموزش مفاهیم فلسفی و مقیاس های خیرخواهی، سنت‏گرایی، همنوایی، امنیت، لذت‏گرایی، موفقیت، خوداتکایی و جهان‏گرایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین آموزش فلسفه و مقیاس های قدرت و برانگیختگی رابطه معنادار نبوده است.
نتیجه­ گیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مفاهیم فلسفی باعث رشد ارزش های خیرخواهی، سنت‏گرایی، همنوایی، امنیت، لذت‏گرایی، موفقیت، خوداتکایی و جهان‏گرایی نوجوانان شده است.
واژه‌های کلیدی: ارزش ها، رشد ارزش ها، فلسفه برای کودکان، مفاهیم فلسفی، نوجوان
متن کامل [PDF 645 kb]   (711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/19 | پذیرش: 1398/6/19 | انتشار: 1398/6/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying the Effectiveness of Training Philosophical Concepts on Development of Ethical Values. Ethics in Science and Technology 2019; 14 (2) :23-30
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1443-fa.html

شریعتمدار آسیه، آدینه وند فیضیه. تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم فلسفی بر رشد ارزش های اخلاقی . اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 (2) :23-30

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1443-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645