تحلیل کانونی رابطه بین مولفه های اخلاق حرفه ای و ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی
|
سیما علی زاده* |
گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران/ ایران |
|
چکیده: (2334 مشاهده) |
زمینه: امروزه اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی نقش بسیار مهمی را در سازمان ها ایفا می کنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین مولفه های اخلاق حرفه ای و ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل کلیهی دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بودند. حجم جامعهی آماری 235 نفر است که تعداد 90 نفر آنها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی فرضیه ی پژوهشی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: رابطه متغیر کانونی اخلاق حرفه ای با متغیر کانونی مسئولیت پذیری اجتماعی 67/0 می باشد. شاخص لامبدای ویکلز برای این ارتباط 34/0 بدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 34/11 می باشد که در سطح 001/0 معنی دار است. بنابراین این دو مجموعه ارتباط معنی داری با یکدیگر دارند. هم چنین 34/0 واریانس بین ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی با مولفه های اخلاق حرفه ای تبیین می شود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مولفه های اخلاق حرفه ای با ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی را تأیید می کند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 615 kb]
(769 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|