نقش فرهنگ و سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای معلمان
|
میثم غلامپور*1، هادی پورشافعی1، احمد واشقانی فراهانی1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران |
|
چکیده: (2670 مشاهده) |
زمینه: توجه به بهبود اخلاق حرفهای معلمان از اهمیت ویژهای در سازمانها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش فرهنگ و سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای معلمان میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 187 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونهها به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد؛ فرهنگسازمانی، اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS_18 و آزمونهای آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد، فرهنگسازمانی با میانگین 47/0±76/3؛ سلامت سازمانی با میانگین 71/0±63/3 و اخلاق حرفهای با میانگین 51/0±65/4 بالاتر از حد متوسط بود. فرهنگسازمانی 18 درصد از واریانس اخلاق حرفهای و 38 درصد از واریانس سلامت سازمانی معلمان را تبیین میکند؛ همچنین سلامت سازمانی 14 درصد از تغییرات واریانس اخلاق حرفهای معلمان را تبیین میکند.
نتیجهگیری: فرهنگ و سلامت سازمانی سبب بهبود اخلاق حرفهای در معلمان میشود. از طرفی فرهنگسازمانی زمینه بهبود سلامت سازمانی معلمان را فراهم میآورد. بنابراین میتوان با بهبود فرهنگ و سلامت سازمانهای آموزشی موجب بهبود اخلاق حرفهای معلمان و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، فرهنگسازمانی، سلامت سازمانی |
|
متن کامل [PDF 666 kb]
(2627 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|