حساسیت زیستمحیطی، مسایل اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای برتر
|
|
|
|
چکیده: (4878 مشاهده) |
زمینه: ویژگی سبز بودن، شامل سه مؤلفه مسئولیت اجتماعی، حساسیت زیستمحیطی و مسایل اخلاقی است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چشمانداز و مأموریت شرکتهای برتر ایرانی و خارجی به منظور بررسی میزان توجه آنها به مقوله سبز بودن، طراحی گردید.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش کتابخانهای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای برتر ایرانی و خارجی بودند. نمونه مورد مطالعه شامل100 شرکت برتر ایرانی و 100 شرکت برتر خارجی میباشند. 100 شرکت برتر معرفیشده توسط وزارت صنایع و معادن در سال 1391 بهعنوان شرکتهای برتر ایرانی انتخاب شدند؛ همچنین 100 شرکت برتر معرفیشده توسط نشریه فورچون در سال 2012 بهعنوان شرکتهای برتر خارجی در نظر گرفته شدند و با مراجعه به وبسایت شرکتها، بیانیه چشمانداز و مأموریت آنها به دست آمد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که شرکتهای ایرانی مورد بررسی در تدوین بیانیه چشمانداز خود، توجه کمیبه ویژگی سبز بودن داشتهاند؛ در تدوین بیانیه مأموریت خود نیز فقط به بعد مسئولیت اجتماعی اهمیت دادهاند. شرکتهای برتر خارجی مورد بررسی نیز در تدوین بیانیههای چشمانداز و مأموریت خود فقط مقوله مسئولیت اجتماعی را در نظر گرفتهاند و به مسایل زیستمحیطی و اخلاقی توجه لازم را نداشتهاند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که مقوله مسئولیت اجتماعی در تدوین چشمانداز و مأموریت شرکتهای مطالعه شده در این پژوهش، مورد توجه بیشتری بوده است و به مسایل اخلاقی و زیستمحیطی توجه کافی نشده است. |
|
واژههای کلیدی: چشمانداز، مأموریت، مسئولیت اجتماعی، حساسیت زیستمحیطی، اخلاق سازمانی |
|
متن کامل [PDF 153 kb]
(1626 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|