[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 10-1394 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان
چکیده:   (4450 مشاهده)

زمینه: با توجه اینکه، تخطی از اصول و ارزش‌های انسانی و رواج رفتارهای غیر اخلاقی در سازمان‌های آموزشی نیاز مبرم سازمان‌های مذکور به رعایت اخلاقیات را ضروری‌تر ساخته است، هدف مطالعه حاضر پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان بر اساس ابعاد فضای اخلاقی سازمان بود.

روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه معلمان دبیرستان‌های پسرانه شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که نمونه‌ای به تعداد 307 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از بین نواحی 7 گانه انتخاب و ابزارهای رضایت شغلی و فضای اخلاقی سازمانی را تکمیل کردند. داده­های پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند.

یافته ­ها: از بین مؤلفه­های ابعاد فضای اخلاقی سازمان، بیشترین میزان همبستگی رضایت شغلی با مؤلفه فضای اخلاقی مقررات سازمانی بود (001/0p<،43/0r =) و مؤلفه رضایت از سرپرست بیشترین میزان همبستگی را با رضایت شغلی داشت (001/0p<،41/0r =). 38 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان از طریق ابعاد فضای اخلاقی سازمان قابل تبیین­ بود (43/0=&beta). تفاوت معناداری بین فضای اخلاقی (01/0p<) و رضایت شغلی معلمان (05/0p<) بر اساس سابقه تدریسشان وجود داشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق، ترویج و مراعات ابعاد اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش به جهت افزایش رضایت شغلی معلمان به مسئولین این سازمان پیشنهاد می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، رضایت شغلی، فضای اخلاقی سازمان
متن کامل [PDF 184 kb]   (3066 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Role of Ethical Dimensions in Predicting Job Satisfaction of Teachers. Ethics in Science and Technology 2016; 10 (3)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-134-fa.html

نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان. اخلاق در علوم و فناوری. 1394; 10 (3)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-134-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710