نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پیشبینی رضایت شغلی معلمان
|
|
|
|
چکیده: (4450 مشاهده) |
زمینه: با توجه اینکه، تخطی از اصول و ارزشهای انسانی و رواج رفتارهای غیر اخلاقی در سازمانهای آموزشی نیاز مبرم سازمانهای مذکور به رعایت اخلاقیات را ضروریتر ساخته است، هدف مطالعه حاضر پیشبینی رضایت شغلی معلمان بر اساس ابعاد فضای اخلاقی سازمان بود.
روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه معلمان دبیرستانهای پسرانه شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که نمونهای به تعداد 307 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین نواحی 7 گانه انتخاب و ابزارهای رضایت شغلی و فضای اخلاقی سازمانی را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند.
یافته ها: از بین مؤلفههای ابعاد فضای اخلاقی سازمان، بیشترین میزان همبستگی رضایت شغلی با مؤلفه فضای اخلاقی مقررات سازمانی بود (001/0p<،43/0r =) و مؤلفه رضایت از سرپرست بیشترین میزان همبستگی را با رضایت شغلی داشت (001/0p<،41/0r =). 38 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان از طریق ابعاد فضای اخلاقی سازمان قابل تبیین بود (43/0=&beta). تفاوت معناداری بین فضای اخلاقی (01/0p<) و رضایت شغلی معلمان (05/0p<) بر اساس سابقه تدریسشان وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق، ترویج و مراعات ابعاد اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش به جهت افزایش رضایت شغلی معلمان به مسئولین این سازمان پیشنهاد میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، رضایت شغلی، فضای اخلاقی سازمان |
|
متن کامل [PDF 184 kb]
(3066 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|