نقش اخلاق حرفهای مدیران در اشتیاق شغلی معلمان؛ با میانجیگری هویت سازمانی
|
عادل زاهد بابلان، رامین غریب زاده*، حسین نصرآبادی، شیما غریب زاده |
|
|
چکیده: (4069 مشاهده) |
زمینه: ازآنجاییکه مدیران مسئولیتهای فراوانی در مدارس دارند شاید بزرگترین مسئولیت آنها را میتوان در ایجاد اشتیاق در معلمان و ایجاد فضای مناسب برای آنان دانست. از زمان معرفی فضای اخلاق سازمانی تحقیقات اندکی در مورد متغیر مذکور با سایر ماغیرها انجام شده است بنابراین پژوهش حاضر بهتبیین نقش اخلاق حرفهای در اشتیاق شغلی معلمان با میانجیگری هویت سازمانی میپردازد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس شهرستان اردبیل (تعداد کل 5750 نفر) میباشد که از این میان براساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 360 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از سه پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از آزمونهای تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم و ضرایب استاندارد در نرمافزارهای آماری SPSS و Lisrel استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که همه روابط بین متغیرها و سازهها معنیدار بوده و تأیید میشوند و روابط ساختاری متغیرها از مقدار معناداری سطح خطای 05/0، 96/1 بیشتر است .
نتیجهگیری: تحلیل یافتههای بخش ساختاری مدل نشان میدهد اخلاق حرفهای با ضرایب مسیر بالایی که با متغیر هویت سازمانی دارد، میتواند بهطور غیرمستقیم عاملی مؤثر و قدرتمند برای بالا بردن اشتیاق شغلی معلمان در مدارس محسوب شود. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، هویت سازمانی، اشتیاق شغلی |
|
متن کامل [PDF 759 kb]
(2423 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|