رابطه اخلاق حرفهای مدیران بر سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی
|
حلیمه رحمانی، حسین رجب دری*، ابوطالب رسولی |
|
|
چکیده: (2224 مشاهده) |
زمینه: جوامع بشری و حرفههای مختلف، بدون پایبندی به اخلاق حرفهای مسیری رو به انحطاط خواهند داشت. هدف این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفهای مدیران بر سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اخلاق موضوع مهمی است که وجود آن در تمام حرفهها و مشاغل ضروری است. مسئولیت اجتماعی، شامل مجموعه وظایف و تعهدهایی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد.
روش: این پژوهش کاربردی بوده و جامعه آن را کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهند. نمونه برگزیده متشکل از اطلاعات 54 شرکت است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. برای سنجش سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها از الگوی مسئولیت اجتماعی و برای سنجش اخلاق حرفهای مدیران از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه شامل سال 1394 است. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز از روش حداقل مربعهای معمولی و شیوه مقطعی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که پس از کنترل متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و ریسک سیستماتیک، بین سطح اخلاق حرفهای مدیران شرکت و سطح افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفهای، سطح افشای اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت، افزایش مییابد. در نتیجه پیشنهاد میشود که شرکتها برای افزایش سطح مسئولیتپذیری اجتماعی که مقوله با اهمیتی است، به اخلاق حرفهای توجه ویژه نمایند. |
|
واژههای کلیدی: مسئولیتپذیری اجتماعی، اخلاق حرفهای، افشای اطلاعات |
|
متن کامل [PDF 195 kb]
(1175 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/23 | پذیرش: 1397/9/23 | انتشار: 1397/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|