طراحی الگوی اخلاق محور پذیرش فنّاوری در شرکتهای کوچک و متوسط
|
محمد حسین فروزانفر*، علی ملاحسینی |
|
|
چکیده: (40698 مشاهده) |
زمینه: امروزه اخلاقیات و مسائل مربوط به آن به یکی از مهمترین عوامل پذیرش فنّاوری و نوآوریهای آن تبدیل شده است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی اخلاق محور پذیرش فنّاوری در شرکتهای کوچک و متوسط انجام شده است.
روش: پژوهش کاربردی حاضر به شیوه توصیفی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکتهای کوچک و متوسط استان کرمان میباشند. حجم نمونه 291 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای با 31 گویه بهره گرفته شد. جهت برازش مدل از روش معادلات ساختاری و نیز جهت بررسی عوامل مؤثر از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن و روش تحلیل سلسله مراتبی به اولویتبندی عوامل مؤثر بر پذیرش اخلاق محور فنّاوری پرداخته شده است.
یافتهها: نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش به استفاده، نیت و رفتار استفاده بر پذیرش اخلاق محور فنّاوری تأثیر گذارند. که از این میان دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت استفاده بیشترین تأثیر را در پذیرش اخلاق محور فنّاوری داشتهاند.
نتیجهگیری: شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه نوآوری و استفاده از فنّاوری خلاقتر از شرکتهای بزرگ هستند. از طرفی رعایت اصول اخلاقی در پیاده سازی فنّاوری نقش اجتماعی و حتی اقتصادی مهمی را در محیط رقابتی سازمانها ایفا میکنند. در این راستا بسترسازی فرهنگی و آموزشهای اخلاقی مرتبط راهکار مناسبی جهت پیادهسازی و پذیرش فنّاوری محسوب میشود. |
|
واژههای کلیدی: فنّاوری، اصول اخلاقی، پذیرش اخلاق محور، شرکتهای کوچک و متوسط |
|
متن کامل [PDF 204 kb]
(566 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/23 | پذیرش: 1397/9/23 | انتشار: 1397/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|