اخلاق حرفهای و عوامل مرتبط با آن در بین مشاوران دبیرستانها
|
|
|
|
چکیده: (3878 مشاهده) |
زمینه: از آنجایی که محیطهای آموزشی به ویژه دبیرستانها، وظیفهای خطیر در جهت تربیت افراد، رشد و توسعۀ جامعه ایفا میکنند؛ ضرورت رعایت اخلاق حرفهای مشاوران، به خاطر تأثیرگذاری شگرف بر روی دانش آموزان که در آینده ادارۀ امور کشور را در ابعاد مختلف به دست خواهد گرفت، مضاعف است. از این رو، پ&zwjژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد اخلاق حرفهای و عوامل مرتبط با آن در بین مشاوران انجام شد.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعۀ مورد نظر کلیّۀ مشاوران دبیرستان ناحیههای 1 و 2 شهر قزوین در سال تحصیلی 91-1390 بود. گروه نمونه شامل 92 نفر(29 مرد و 63 زن) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عملکرد اخلاق حرفهای مشاوران و روانشناسان بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، مجذور اتا و ضریب وی کرامر استفاده گردید.
یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان دادکه بین سابقۀ کار و تعداد مراجعان با نمرۀ کلی اخلاق حرفهای و مؤلفههای احترام به خودمختاری، خیرخواهی، عدالت و اجتناب از آسیب رابطۀ معنیداری وجود ندارد. نتایج مجذور اتا و ضریب وی کرامر نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای احترام به خودمختاری، خیرخواهی، عدالت و اجتناب از آسیب رابطۀ معنیداری وجود ندارد. هم چنین بین سطح تحصیلات و مؤلفههای احترام به خودمختاری، خیرخواهی و اجتناب از آسیب رابطۀ معنیداری وجود ندارد. اما بین سطح تحصیلات و نمرۀ کلی اخلاق حرفهای و مؤلفۀ عدالت رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر مشخص میکند که متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، سابقۀ کار و تعداد مراجعان در میزان رعایت اخلاق حرفهای از جانب مشاوران مدارس نقشی نداشتند، اما مشاورانی که دارای تحصیلات بالاتری بودند، عملکرد بهتری در میزان رعایت اخلاق حرفهای داشتند. از این اطلاعات در آموزش، بهکارگیری و ساماندهی مشاوران در مدارس، استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، عوامل جمعیت شناختی، مشاوران مدارس |
|
متن کامل [PDF 156 kb]
(1233 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|