رابطه بین رگههای شخصیتی و رفتارهای تحصیلی غیراخلاقی: نقش واسطهای فرایندهای ارزیابی شناختی
|
آذرمیدخت محمدی، امید شکری، مژگان سپاه منصور |
|
|
چکیده: (2971 مشاهده) |
زمینه: بهطورکلی مطالعات انجام شده در قلمرو فریبکاری تحصیلی بر درک عوامل فردی و بافتاری اثرگذار بر این پدیده رایج مبتنی هستند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای ارزیابیهای شناختی در رابطه رگههای شخصیتی و فریبکاری تحصیلی- بهمثابه یک رفتار تحصیلی غیراخلاقی- در دانشجویان انجام شد.
روش: مطالعه حاضر توصیفی - همبستگی است، که از جامعه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، 300 دانشجو (142 پسر و 158 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به فهرست پنج عامل بزرگ، نسخه تجدید نظر شده مقیاس ارزیابی استرس و مقیاس فریبکاری تحصیلی پاسخ دادند. برای آزمون مدل مفروض از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه روان آزردهگرایی با فریبکاری تحصیلی مثبت و معنادار؛ رابطه پذیرش با فریبکاری تحصیلی منفی و غیرمعنادار؛ رابطه سازگاری و وظیفهشناسی با فریبکاری تحصیلی منفی و معنادار و رابطه برونگرایی با فریبکاری تحصیلی منفی و غیرمعنادار بود. همچنین، رابطه ارزیابی مبتنی بر تهدید با فریبکاری تحصیلی مثبت معنادار و رابطه ارزیابی چالشی با فریبکاری تحصیلی منفی و غیرمعنادار بود. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی نسبی ارزیابی مبتنی بر تهدید در رابطه رگههای شخصیتی و فریبکاری تحصیلی برازش قابل قبولی با دادهها داشت.
نتیجهگیری: از یک سوی، نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیینکننده رگههای شخصیتی در پیشبینی فریبکاری تحصیلی دانشجویان حمایت میکند و از دیگر سوی، این نتایج نشان میدهد که بخشی از واریانس مشترک بین دوایر مفهومی رگههای شخصیتی و فریبکاری تحصیلی، نتیجه الگوی تغییرپذیری در مقادیر متغیر ارزیابیهای شناختی است. |
|
واژههای کلیدی: پنج رگه بزرگ شخصیت، فرایندهای ارزیابی شناختی، فریبکاری تحصیلی، رفتارهای تحصیلی غیراخلاقی |
|
متن کامل [PDF 254 kb]
(1352 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|