طراحی و تبیین مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی
|
محمد موسوی |
|
|
چکیده: (3283 مشاهده) |
زمینه: رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اخلاقی است که تحولی در حوزه رفتار سازمانی ایجاد نموده است، این مفهوم باعث ایجاد سازمانهای نوآور، منعطف و بهرهور میشود. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش است.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کارکنان اداره آموزش و پرورش که در سال تحصیلی 95-94 مشغول بهکار بوده و برابر با 420 نفر است. حجم نمونه براساس جدول مورگان برابر با 203 نفر بوده که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهش براساس مطالعات کتابخانهای و جمعبندی نظرات اساتید خبره تهیه گردید. روایی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی تایید شد. روش آماری استفاده شده در این پژوهش، مدل معادلات ساختاری بوده که شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر است.
یافتهها: نتایج استخراج شده از این پژوهش حاکی از آن است که کلیه عوامل اخلاقی در این مدل تلفیقی (عوامل هوش اخلاقی، هوش عاطفی، اعتماد آفرینی سازمانی) با رفتار شهروندی سازمانی، رابطهای مستقیم دارند. در نهایت هر چه عامل اخلاقی تعهد سازمانی قویتر باشد، اثر مسیولیتپذیری بر اعتماد آفرینی سازمانی بیشتر است.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد، کلیه اجزای مدل و روابط بین آن معنادار بوده و همبستگی مطلوبی بین متغیرها وجود دارد. بالاترین میزان همبستگی بین گذشت و اعتماد آفرینی سازمانی و کمترین همبستگی بین خود آگاهی و اعتماد آفرینی سازمانی وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، رفتار شهروندی سازمانی، مدل اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 167 kb]
(1410 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|