Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
17
2
online
1
fulltext
other
پیامدهای ادراک اصول اخلاقی در خرید آنلاین از دیدگاه مشتریان محصولات ورزشی
The Consequences of the Perception of Ethical Principles in Online Shopping from the Point of View of Sports Products Customers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">زمینه: </span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">امروزه با پیشرفت فناوری، خرید آنلاین محصولات و خدمات بهشدت افزایش یافته است که این امر مزایای بسیاری را برای شرکتها و همچنین مشتریان ایجاد کرده است. خرید آنلاین نیازمند ملاحظات خاصی همچون رعایت اصول اخلاقی میباشد. لذا با توجه بهاهمیت موضوع، هدف اصلی این پژوهش مطالعه پیامدهای ادراک اصول اخلاقی در خرید آنلاین از دیدگاه مشتریان محصولات ورزشی بود.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">روش:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> تحقیق حاضر، توصیفی</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif">–</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گلستان بود که 384 دانشجو به شکل انتخاب دردسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای اصول اخلاقی درخرید آنلاین، اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین و تمایل بهخرید آنلاین استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">یافتهها:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> نتایج نشان داد ابعاد اصول اخلاقی درخرید آنلاین (حفظ حریم خصوصی، احساس امنیت، قابلیت اطمینان، ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان و اقدامات غیرفریبکارانه) اثر مثبت و معنیداری براعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین دارند. اثر اعتماد مشتریان بهفروشندگان آنلاین برتمایل مشتریان به خرید آنلاین محصولات ورزشی مثبت و معنیدار بود. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">نتیجهگیری:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> باتوجه بهنتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد رعایت اصول اخلاقی درخرید آنلاین توسط فروشندگان میتواند موجب افزایش اعتماد مشتریان و در نهایت تمایل به خرید آنان گردد</span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Background: </span></b><span style="font-size:12.0pt">Today, with the advancement of technology, the online purchase of products and services has greatly increased, which has created many benefits for companies as well as customers. Online shopping requires special considerations such as compliance with ethical principles. Therefore, according to the importance of the subject, the main goal of this research was to study the consequences of the perception of ethical principles in online shopping from the point of view of customers of sports products. </span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Method:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> The current research is descriptive-correlational. The statistical population of this research included all physical education students of Golestan province universities, 384 students were selected as a statistical sample. To collect research data, questionnaires on ethical principles in online shopping, customers' trust in online sellers and willingness to buy online were used. Two methods of descriptive and inferential statistics were used to analyze the data.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Results:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> The results showed that the dimensions of ethical principles in online shopping (preservation of privacy, feeling of security, reliability, providing services required by customers and non-fraudulent actions) have a positive and significant effect on customers' trust in online sellers. The effect of customers' trust in online sellers on customers' willingness to buy sports products online was positive and significant. </span> <span style="font-size:12.0pt"></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span style="font-size:12.0pt">Conclusion:</span></b><span style="font-size:12.0pt"> According to the results of the research, it can be concluded that compliance with ethical principles in online shopping by sellers can increase the trust of customers and ultimately their willingness to buy.</span></span></span></span></span></div>
اصول اخلاقی, اعتماد, تمایل بهخرید, محصولات ورزشی
Ethical principles, Trust, Willingness to buy, Sports products
142
149
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1656-2&slc_lang=other&sid=1
مریم
خانی
10031947532846009090
10031947532846009090
No
1. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
زین العابدین
فلاح
10031947532846009091
10031947532846009091
Yes
1. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
طاهر
بهلکه
10031947532846009092
10031947532846009092
No
1. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
ناصر
بای
10031947532846009093
10031947532846009093
No
2. گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران