Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
17
1
online
1
fulltext
other
ارزشهای اخلاقی، هویت اجتماعی و ایدئولوژی اخلاقی با تاکید بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت
Ethical Values, Social Identity and Ethical Ideology with Emphasis on Corporate Social Responsibility
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">زمینه: </span></span></b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">رعایت اصول اخلاقی و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در کنار رعایت قوانین، میتواند به افزایش ارزش شرکت و عملکرد مالی مطلوبتر منجر گردد. هدف </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">این پژوهش نیز بررسی اثر ارزشهای اخلاقی، هویت اجتماعی و ایدئولوژی اخلاقی بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت میباشد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش:</span></span></b> <span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">پژوهش حاضر از منظر روش اجرای پژوهش، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">جامعه مورد بررسی شامل حسابداران، حسابرسان و مدیران مالی در سال 1399 </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">میباشد. با استفاده از پرسشنامههای استاندارد و انتشار آنها نسبت به گردآوری دادهها اقدام گردید که تعداد 150 نفر در این پژوهش شرکت کرده و به پرسشنامهها پاسخ دادند. </span></span><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد و نهایتاً برای تحلیل دادهها در قالب 4 فرضیه، از روش </span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">معادلات ساختاری </span></span><i><span dir="LTR" style="line-height:90%">SEM</span></i><span style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> و نرمافزار </span></span><i><span dir="LTR" style="line-height:90%">Smart</span></i> <i><span dir="LTR" style="line-height:90%">PLS</span></i><span style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> بهره برده شد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">یافتهها:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> یافتههای پژوهش نشان داد که ارزشهای اخلاقی اثری مثبت بر مسئولیتپذیری اجتماعی دارد. همچنین نتایج حاکی از اثر مثبت هویت اجتماعی بر مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد. درنهایت نتایج آزمون فرضیهها اثر مثبت آرمانگرایی و اثر منفی نسبیگرایی بر مسئولیتپذیری اجتماعی را تأیید نمود. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> نتایج پژوهش حاکی از آن است که هویت فردی و جمعی (سازمانی) متشکل از ارزشها و عقاید افراد و نیز جهتگیری اخلاقی متناسب با ارزشهای اخلاقی شرکت، علاوه بر تقویت احساس رضایتمندی و تعهد حرفهای، میتواند مسئولیتپذیری افراد را نسبت به ذینفعان تحکیم بخشد.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Background:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Compliance of ethical principles and social responsibility of companies with respect to rules can lead to increasing company value and more desirable financial performance. The aim of this study is to investigate the effect of ethical values, social identity and ethical ideology on corporate social responsibility.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Method:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The present study is descriptive - survey and it is applicable in terms of the research method. The research community includes accountants, auditors and financial managers in 2020. By using standard questionnaires and releasing them, the data were collected that 150 people participated in this study and answered the questionnaires. To evaluate the validity of the questionnaires, alpha Cronbach criterion and composite reliability were used and, finally, data analysis was used in four hypotheses using SEM structural equation modeling and smart PLS software.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Results:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The findings showed that ethical values have a positive influence on social responsibility. The results show the positive effect of social identity on social responsibility. Finally, hypotheses test the positive effect of idealism and the negative impact of relativism on social responsibility.</span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The results of the study indicate that individual and collective identity (organizational) is composed of the values and beliefs of individuals, as well as the ethical orientation of the firm's ethical values, in addition to strengthening the sense of satisfaction and professional commitment, to strengthen the responsibility of individuals to stakeholders</span></span></span></div>
ارزشهای اخلاقی, ایدئولوژی اخلاقی, مسئولیتپذیری اجتماعی, هویت اجتماعی
Ethical ideology, Ethical values, Social identity, Social responsibility
183
190
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2301-2&slc_lang=other&sid=1
مختار
میرزایی
10031947532846008734
10031947532846008734
No
1. گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
زهرا
پورزمانی
10031947532846008735
10031947532846008735
Yes
1. گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی
بیات
10031947532846008736
10031947532846008736
No
2. گروه حسابداری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران