Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
17
1
online
1
fulltext
other
الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتها در صنعت بانکداری با تأکید بر متغیر وابستگی به برند و اخلاق شهروندی سازمانی
Model of Corporate Social Responsibility (CSR) In the Banking Industry, with Emphasis on the Brand Attachment Variable and Organizational Citizenship Behavior (OCB)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="AR-SA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">زمینه: </span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">امروزه مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری مورد تأکید واقع شده است هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مسئولیت اخلاقی و اجتماعی شرکتها در صنعت بانکداری با تأکید بر متغیر وابستگی به برند و اخلاق شهروندی سازمانی میباشد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">روش:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> روش پژوهش حاضر، آمیخته می باشد، جامعه آماری آن را در بخش کیفی، مدیران ارشد نظام بانکی و در بخش کمی ، مشتریان بانک تشکیل می­دهند. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 20 نفر و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 320 نفر از مشتریان 4 بانک خصوصی و دولتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه بود. کدگذاری داده ها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار </span></span><i><span dir="LTR" style="line-height:90%">MAXQDA</span></i><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> و در بخش کمی از معادلات ساختاری ، ضریب مسیر و نرم افزار </span></span><i><span dir="LTR" style="line-height:90%">PLS</span></i><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> استفاده گردید.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">یافته:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> محقق با انجام 20 مصاحبه به اشباع نظری و در نهایت 152 کد باز استخراج و بر اساس ادبیات نظری اقدام به کدگذاری محوری و انتخابی کرده و نتایج را در قالب بعد اصلی و سی و سه بعد فرعی اراده کرده است.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra"">نتیجه گیری:</span></span></b><span lang="FA" style="line-height:90%"><span style="font-family:"B Mitra""> امروزه بخش بانکداری در جایگاه مهمترین نهاد اقتصادی، پولی و مالی کشور قرار گرفته و نیازها و انتظارات مشتریان در این صنعت بهسرعت در حال پیچیدهتر شدن هستند که این تغییرات در بازار پولی از یکسو و ترجیحات رفتارهای شهروندان و مشتریان و استفاده روزافزون از فناوریهای جدید، از سوی دیگر، نیاز به استفاده اجرای مسئولیت اجتماعی را دوچندان کرده است.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Background:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> The purpose of this study is to propose the model of corporate social responsibility (CSR) in the banking industry, with emphasis on the brand attachment variable and organizational citizenship behavior (OCB).</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Method:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> The method of the present study is mixed; its statistical population consists of the senior sector of the banking system in the qualitative sector and the bank customers in the quantitative sector. In the qualitative part, using purposive sampling method, 20 people and in the quantitative part, using simple random sampling method, 320 customers of 4 private and public banks were selected as a statistical sample. The data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part. Data coding in the qualitative part using MAXQDA software and in the quantitative part of structural equations, path coefficient and PLS software were used.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Results:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> The researcher conducted 20 interviews, theoretically saturated, and finally extracted 152 open-source codes. Based on the theoretical literature, the researcher conducted axial and selective coding and presented the results in six main dimensions and thirty-three sub dimensions.</span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Conclusion: </span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Nowadays, the banking sector has become the most important economic, monetary and financial institution in the country and the expectations of customers in the industry are becoming more complex. These changes in the money market on the one hand, and the citizens and customers behaviors, and the increasing use of new technologies, on the other hand, has doubled the need to use social responsibility</span></span></span></div>
مسئولیت اجتماعی شرکتها, وابستگی به برند, اخلاق, اخلاق شهروندی سازمانی.
Corporate social responsibility, Brand attachment, Ethics, Organizational citizenship behavior
133
141
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1870-2&slc_lang=other&sid=1
آرین
فرهنگ
10031947532846008700
10031947532846008700
No
1. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
حمیدرضا
سعیدنیا
10031947532846008701
10031947532846008701
Yes
1. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
شادان
وهاب زاده
10031947532846008702
10031947532846008702
No
1. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
هرمز
مهرانی
10031947532846008703
10031947532846008703
No
2. گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غزالی قزوین، قزوین ایران