Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1400
3
1
gregorian
2021
6
1
16
1
online
1
fulltext
other
ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی
Assessment of the Content of Social Studies Textbooks Based on the Character Education Approach in Moral Education
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">به دلیل نقش محوری کتاب­های درسی در پرورش شخصیت دانش­ آموزان، محتوای آنان نیازمند ارزیابی است. لذا هدف پژوهش فعلی، ارزشیابی محتوای کتاب­های</span> <span style="font-family:B Mitra;">درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت­ منش است. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش</span></strong><span style="font-family:B Mitra;">: روش تحقیق حاضر آمیخته است که با ترکیبی از روش­های مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل متون مرتبط با موضوع تحقیق بود. جامعه آماری را علاوه بر کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در رشته­ های الهیات، علوم</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;">­</span></span><span style="font-family:B Mitra;">تربیتی و روانشناسی تشکیل داد که 40 نفر از آن­ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب­های مذکور به روش تمام شماری بررسی گردید. روش نمونه­ گیری</span> <span style="font-family:B Mitra;">از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع­ آوری داده­ هــا و از روش­­­ آنتروپی شانون بــرای تجزیــه و تحلیــل داده­ هــا استفاده شد.</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته­ ها</span></strong><span style="font-family:B Mitra;">: یافته ­ها حاکی است که خبرگان درباره 9 مولفه از­ رویکرد تربی ت­منش</span> <span style="font-family:B Mitra;">به وحدت نظر رسیده ­اند</span> <span style="font-family:B Mitra;">و میزان توجه به مولفه­ های رویکرد تربیت­ منش در محتوای کتاب­های مطالعات اجتماعی از توزیع نرمالی برخوردار نیست، بلکه به صورت نامتعادل است.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه­ گیری</span></strong><span style="font-family:B Mitra;">: بازنگری در کتاب­های مطالعات اجتماعی بر اساس مولفه­ های رویکرد تربیت­ منش ضروری است؛ زیرا برخی از مولفه ­های رویکرد مذکور که می ­توانستند نقش عمده ­ای در پرورش منش دانش­ آموزان در راستای اکتساب عادات اخلاقی خوب، تمرین رفتار اخلاقی و درک ارزش­های اخلاقی و عمل بر مبنای آن داشته باشند، در محتوای کتاب­های نامبرده مغفول مانده­ اند و برخی دیگر نیز مورد کم­ توجهی قرار گرفته ­ا ند.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>due to the central role of textbooks in cultivating students' personalities, their content needs to be evaluated. Therefore, the aim of the present study is to evaluate the content of social studies textbooks based on the character education approach.<br>
<strong>Method</strong>: the present research method is mixed, which was done by combining the methods of documentary studies, fuzzy delphi and content analysis. The research community included texts related to the research topic. In addition to, the social studies textbooks for high school, the statistical population consisted of professors working in the universities of Hamadan province in the fields of theology, educational sciences and psychology, 40 of whom were purposefully selected as statistical samples. All the content of the mentioned books was examined in an all-numerical way. The sampling method from the research community was available, which continued until theoretical saturation was reached. For data collection, from the repertoire, researcher-made questionnaire, and researcher-made content analysis checklist were used, and Shannon entropy method was used to analyze the data.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results</strong>: the findings indicate that experts have reached a consensus on the 9 components of the character education approach, and that attention to the components of the character education approach in the content of social studies textbooks does not have a normal distribution, but is unbalanced.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Review of social studies textbooks is essential based on the components of the character education approach, because some of the components of the mentioned approach that could have a major role in cultivating students' character in order to acquire good moral habits, practice moral behavior and understand moral values and act based on it, have been neglected in the content of the mentioned books and others have received little attention.<br>
</div>
اخلاق, تربیت اخلاقی, رویکرد تربیت منش, کتاب های درسی , مطالعات اجتماعی
Ethics, Moral education, Character education approach, Social studies textbooks
43
50
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-61&slc_lang=other&sid=1
شیما
عطار
10031947532846006924
10031947532846006924
No
فائزه
ناطقی
10031947532846006925
10031947532846006925
Yes
نصراله
عرفانی
10031947532846006926
10031947532846006926
No