Ethics in Science and Technology
اخلاق در علوم و فناوری
Ethics in Science and Technology
Literature & Humanities
http://ethicsjournal.ir
1
admin
2251-7634
2251-7634
14
2251-7634
fa
jalali
1400
3
1
gregorian
2021
6
1
16
1
online
1
fulltext
other
شناسایی مؤلفههای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار
Identifying Green Banking Components Based on Innovation Management to Achieve Sustainable Competitive Advantage
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">زمینه: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">صنعت بانکداری با ترویج محیط زیست پایدار و سرمایهگذاری متمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتواند توسعه پایدار ایجاد نماید و مزیت رقابتی بنگاه محسوب شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف</span> <span style="font-family:B Mitra;">شناسایی مؤلفههای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی شکل گرفت . </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش</span></strong><span style="font-family:B Mitra;">: روش تحقیق در پژوهش حاضر کیفی بود .جامعه پژوهش حاضر را خبرگان صنعت بانکداری تشکیل دادهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده و 20 نفر از خبرگان صنعت بانکداری به عنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای سنجش و اندازهگیری متغیرهای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از نظرسنجی و پرسشنامه </span><span style="font-family:B Mitra;"> از </span><span style="font-family:B Mitra;">تکنیک دلفی و </span><span style="font-family:B Mitra;">طیف فازی کمک گرفته شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته ها:</span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">بر اساس اجماع آراء خبرگان، 25 مؤلفه به عنوان مؤلفههای تاثیرگذار بر بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری پذیرفته شد که از بین آنها کیفیت، نوآوری محصول، شرایط تقاضا، نوآوری زیست محیطی و یکپارچه کردن مشتری در فرایند نوآوری سبز به عنوان مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار در مدلهای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار شناسایی شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه گیری: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">نتایج پژوهش نشان دادهاست که مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار در بانکداری سبز</span> <span style="font-family:B Mitra;">نوآور </span><span style="font-family:B Mitra;">مبتنی بر </span><span style="font-family:B Mitra;">اخلاق </span><span style="font-family:B Mitra;">زیستی</span> <span style="font-family:B Mitra;">برای کسب مزیت رقابتی پایدار شامل کیفیت، نوآوری محصول، شرایط تقاضا، نوآوری زیست محیطی و یکپارچه کردن مشتری در فرایند نوآوری سبز میباشد.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>The banking industry can create sustainable development and be a competitive advantage of the enterprise by promoting a sustainable environment and investment focused on social responsibility. Therefore, the present study was formed with the aim of identifying the components of innovative green banking based on bioethics.<br>
<strong>Method</strong>: The research method in the present study was qualitative. The present research community is composed of experts in the banking industry. In this study, purposive sampling method was used and 20 experts in the banking industry were selected as a sample. A questionnaire was used to collect the information needed to measure the variables of this study. Delphi technique and fuzzy spectrum were used to analyze the data obtained from the survey and questionnaire.<br>
<strong>Results</strong>: Based on the consensus of experts, 25 components were accepted as influential components on innovative green banking based on bioethics to gain sustainable competitive advantage in the banking industry, including quality, product innovation, demand conditions, environmental innovation and customer integration in The process of green innovation was identified as the most important influential components in innovative green banking models based on bioethics for achieving sustainable competitive advantage.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results show that the most important influential components in innovative green banking are based on bioethics to gain a sustainable competitive advantage including quality, product innovation, demand conditions, environmental innovation and customer integration in the green innovation process.<br>
</div>
نوآوری, اخلاق زیستی, بانکداری سبز, مزیت رقابتی پایدار
36
42
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-60&slc_lang=other&sid=1
فاطمه
حجاران
10031947532846006920
10031947532846006920
No
رضا
رادفر
10031947532846006921
10031947532846006921
Yes
علی
دیواندری
10031947532846006922
10031947532846006922
No
داود
فدایی
10031947532846006923
10031947532846006923
No