TY - JOUR T1 - Designing a Training Model and Evaluating the Components of Professional Ethics in Technical and Skill Fields TT - طراحی الگوی آموزش و ارزشیابی مولفه های اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های فنی و مهارتی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 17 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2670-fa.html Y1 - 2022 SP - 81 EP - 88 KW - Technical and skill training KW - Professional ethics KW - Teaching method KW - Evaluation method N2 - زمینه: اخلاق‌حرفه ­ای یکی از اصلی ترین صلاحیت های دنیای کار است وهدف از پرداختن به آن تربیت نیروی‌کار ماهر، درک جایگاه آن و پیشرفت آن در برخورد با چالش­ها، اخلاق شغلی ومشکلات آنها دریادگیری‌ موفق کار و پیشرفت شخصی در جامعه و زندگی می­باشد. این مقاله با هدف طراحی الگویی برای آموزش و ارزیابی مولفه‌های اخلاق‌حرفه‌ای در رشته‌های‌فنی‌و‌مهارتی به رشته تحریر درآمده است. روش: رویکرد تحقیق حسب مفهوم تحقیق "‌ترکیبی"‌و هدف‌آن‌کاربردی است.‌ جامعه متشکل از برنامه‌ریزان‌‌درسی و هنرآموزان است. در بخش‌کیفی‌پژوهش نمونه‌آماری به‌روش‌قضاوتی‌ تعیین و با تشکیل‌گروه‌کانونی شامل5‌نفر از هردوجامعه‌وانجام سه‌جلسه‌مصاحبه، نتایجی‌حاصل‌شد که زمینه انجام مرحله اعتباربخشی گردید. ‌در بخش‌کمی ،نمونه شامل 30 نفر از متخصصان به صورت هدفمند و 335 نفر از هنرآموزان بودند که به صورت تصادفی خوشه‌‌ای انتخاب شدند. داده‌های حاصل از تحلیل اسناد با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از طریق آزمون یو‌من‌ویت­نی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: از یافته های این تحقیق، ارائه الگوی روش‌های آموزش و ارزیابی مولفه‌های اخلاق‌حرفه‌ای است که مورد تایید نمونه های مورد‌بررسی در این پژوهش قرار گرفته است. بطوریکه در عنصر روش‌های یاددهی‌–یادگیری نتایج آزمون یو‌من‌ویت­نی مقدار آزمــون 707/0 Z= در سطح معنی­داری 480/0 ، ودر عنصر ارزیابی مقدار آزمون 247/0- Z= در‌سطح معنی­داری 805/0 حاصل شده، لذا در هردو عنصرتفاوت حاصله معنی­ دار نبوده و توزیع نظر متخصصان برنامه­ ریزی‌درسی و هنرآموزان در خصوص تناسب هر‌دو عنصر با مولفه­ های اخلاق‌حرفه ­ای از همخوانی و توافق برخوردار است. نتیجه­ گیری: بررسی یافته‌ها ‌نشان داد گزاره‌های‌الگوی نظری با ‌گزاره­ه ای مستخرج در ارتباط با آموزش و ارزیابی مولفه ­های اخلاق‌حرفه ­ای در‌مطالعات انجام شده همخوانی دارد و نتایج این پژوهش می ­تواند در طراحی برنامه‌های ‌درسی رشته‌های فنی‌ومهارتی مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -