TY - JOUR JF - ethicsjournal JO - VL - 17 IS - 1 PY - 2022 Y1 - 2022/5/01 TI - The Effectiveness of Frisch's Quality of Life Education on Circle of Moral Regard and Prosocial Behaviors TT - اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند N2 - زمینه: آموزش کیفیت­زندگی فریش در تلاش است با ایجاد حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی، بعد هیجانی، شناختی و اخلاقی زندگی افراد را بهبود بخشد و افراد تمرین‌های اخلاقی، تغییرات شناختی و هیجانی را در عمل تجربه کنند. در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کیفیت­زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا مورد بررسی قرار گرفت. روش: مطالعۀ حاضر نیمه­آزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، 40 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونه‌گیری در­دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه­های حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل­واریانس با اندازه­گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش کیفیت­زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا تاثیر معناداری داشت (حریم رعایت اخلاقی 22/0= Partial ŋ2، 001/0=p ، 27/9=F و رفتارهای جامعه­پسند 24/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 69/7=F). نتیجه­ گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش کیفیت­زندگی فریش، حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را تحت­تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، آموزش کیفیت زندگی استانداردها و اولویت‌های جدیدی برای افراد ترسیم می­کند و بایدها و نبایدهای جدیدی را برای آنان خلق می­کند و با ایجاد تعادل بین حوزه‌های ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با این بایدها و استانداردهای جدید و رشد همه ابعاد زندگی، میزان رفتارهای جامعه­پسند و حریم رعایت اخلاقی را بهبود می­ دهند SP - 191 EP - 195 AD - KW - Circle of moral regard KW - Prosocial behaviors KW - Quality of life KW - Primary caregivers of schizophrenia UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2595-fa.html ER -