TI - Peer-reading Process and Its Ethical Challenges: Can We Hope for Moral Judgment? PT - JOURNAL ARTICLE TA - ethicsjournal JN - ethicsjournal VO - 17 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ethicsjournal.ir/article-1-2661-fa.html 4100 - http://ethicsjournal.ir/article-1-2661-fa.pdf SO - ethicsjournal 2 AB  - زمینه: نقش داوری و همترازخوانی در اخلاق پژوهش و نشر بسیار ممتاز و حیاتی بوده و دگرگونی‌هایی در طی سالیان دراز بر این بخش مهم از ارتباط علمی رخ داده است. با وجود گوناگونی در داوری‌های علمی و انتقادها و چالش‌هایی که به شیوه اجرا و ماهیت آن وارد شده، اما همچنان به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه علمی پذیرفته شده است. پژوهش حاضر مروری است بر انتقادها و چالش‌هایی که توسط پژوهشگران به این رویکرد علمی مطرح شده است. نتیجه‌گیری: این انتقادها از نقص در کارکرد و روند اجرا گرفته تا جنبه‌هایی همچون شخصی‌پنداری همترازخوانی، تأثیر منفی آشکار یا پنهان بودن هویت، امکان سوءاستفاده، نبود داور مناسب و آموزش‌دیده، وجود انواع سوگیری و برخورد منافع در داوری را دربر می‌گیرد که اخلاقی بودن داوری را با پرسش هایی جدی روبرو کرده است. مروری کلی بر این انتقادها در کنار آشنایی با مؤلفه‌های مهم داوری اخلاقی می‌تواند به بهبود این فرایند علمی یاری رساند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ethicsjournal PG - 16 PT - Research YR - 2022