RT - Journal Article T1 - Indigenous Model of the Role of Social Media Ethics in Consumer Behavior JF - ethicsjournal YR - 2021 JO - ethicsjournal VO - 16 IS - 1 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2175-fa.html SP - 108 EP - 116 K1 - Ethical principles K1 - Social media K1 - Consumer behavior AB - زمینه: بسیاری از رفتارهای انسان ریشه در اصول اخلاقی دارد و افراد دارای هوش اخلاقی بالا، فعالیت‌هایشان را با اصول اخلاقی پیوند می‏زنند که باعث افزایش تعهد و بهبود نتایج فردی و سازمانی می‏شود و بر رفتار مشتریان اثر می‌گذارند. از طرفی رسانه‏های اجتماعی یک مهارت جدید و مهم برای همه افراد است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت شناسایی نقش اصول اخلاقی رسانه‏های اجتماعی بر رفتار مصرف‏کننده در صنعت پوشاک می‏باشد. روش: تحقیق حاضر کیفی و در زمره گرندد تئوری می‏باشد. جامعه پژوهش از خبرگان و فعالان صنعت پوشاک تشکیل شده که نمونه‌ای به حجم 15 نفر به روش گلوله برفی از آن انتخاب شده است. برای جمع‌آوری داده‏ها از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و داده‏ها با استفاده از روش کدگذاری‌های سه‌گانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: عوامل انگیزشی، احساسی، اجتماعی و سیاسی، به عنوان طبقات انتخاب شدند که زمینه‏ساز دومین جزء مدل (استفاده از رسانه‏های اجتماعی) شدند. اجزاء بعدی مدل رعایت اصول اخلاقی در ارتباط با مشتری و تبلیغات اینترنتی به عنوان راهبرد پژوهش مد نظر قرار گرفت. نتیجه گیری: بر اساس مدل ارائه‌شده، رعایت اخلاق در رسانه‏های اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل عمل می‏کنند که رفتار مصرف‏کننده را تحت تاثیر قرار می‏دهند. بنابراین بازاریابان باید در فروش و بازاریابی محصولات به این عناصر توجه ویژه نموده تا بتوانند تمایلات خرید مشتریان را افزایش و ضمن حفظ مشتریان، سودآوری شرکت نیز افزایش یابد. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-2175-fa.html M3 ER -