%0 Journal Article %T The Role of Professional Ethics Observance on Consumer Behavior in the Fashion Industry %J Ethics in Science and Technology %V 16 %N 1 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-2171-fa.html %R %D 2021 %K Professional ethics, Consumer behavior, Fashion industry, Corporate social responsibility, %X زمینه: بینش جدید مبنی بر اهمیت رعایت اخلاق حرفه­ای در صنعت مد، منجر به تغییر در انتخاب محصولات از سوی مصرف­کنندگان شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رعایت اخلاق حرفه­ای در رفتار خرید مصرف­کنندگان در صنعت مد می­باشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها از نوع پژوهش­های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل خریداران پوشاک در شهر اردبیل می­باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه­گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. فرضیه­ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ها نشان می­دهد که نگرانی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 85/0، آگاهی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 89/0؛ باورهای مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 6/0؛ نگرانی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 91/0؛ آگاهی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 97/0، در نهایت باورهای مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 86/0، رابطه مثبت و معناداری با رفتار خرید مصرف کنندگان دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان می­دهد که نگرانی، آگاهی و باورهای مشتریان از استثمار کارگران و همچنین نگر انی، آگاهی و باورهای مشتریان از جوانب محیطی (مد دوستدار محیط زیست) با رفتار خرید مصرف کنندگان ارتباط معنی­داری دارند. مسئولیت پذیری اجتماعی تولیدکنندگان صنعت پوشاک و مد با ارتقاء استانداردهای اخلاق حرفه­ای به توسعه بازارهای هدف کمک خواهد نمود. %> http://ethicsjournal.ir/article-1-2171-fa.pdf %P 84-91 %& 84 %! %9 Research %L A-10-1182-66 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2021