RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Professional Ethics Training on Job Involvement and Organizational Commitment among Elementary School Teachers JF - ethicsjournal YR - 2021 JO - ethicsjournal VO - 16 IS - 1 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2168-fa.html SP - 60 EP - 68 K1 - Professional ethics K1 - Job involvement K1 - Organizational commitment AB - زمینه: اخلاق حرفه‌ای به عنوان شاخه‌ای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن می‌پردازد و درصدد ارائه شیوه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که این تکالیف را برای افراد و گروه‌های حرفه‌ای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفه‌ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد. روش: روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدائی ناحیه 2 استان یزد تشکیل می­دادند که تعداد آن‌ها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت داده­های جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفه‌ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تأثیر دارد. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد ( تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند. نتیجه‌گیری: در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفه‌ای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفه‌ای و صحبت درباره فضائل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانت‌داری حرفه‌ای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است. LA eng UL http://ethicsjournal.ir/article-1-2168-fa.html M3 ER -