%0 Journal Article %T Effectiveness of Professional Ethics Training on Job Involvement and Organizational Commitment among Elementary School Teachers %J Ethics in Science and Technology %V 16 %N 1 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-2168-fa.html %R %D 2021 %K Professional ethics, Job involvement, Organizational commitment, %X زمینه: اخلاق حرفه‌ای به عنوان شاخه‌ای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن می‌پردازد و درصدد ارائه شیوه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که این تکالیف را برای افراد و گروه‌های حرفه‌ای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفه‌ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد. روش: روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدائی ناحیه 2 استان یزد تشکیل می­دادند که تعداد آن‌ها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت داده­های جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفه‌ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تأثیر دارد. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد ( تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند. نتیجه‌گیری: در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفه‌ای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفه‌ای و صحبت درباره فضائل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانت‌داری حرفه‌ای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است. %> http://ethicsjournal.ir/article-1-2168-fa.pdf %P 60-68 %& 60 %! %9 Research %L A-10-1182-63 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2021