TY - JOUR T1 - The Effect of Sales Force Ethics on Organizational Identity: The Mediating Role of Organizational Happiness and Empathy TT - تأثیر جو اخلاق نیروی فروش بر هویت سازمانی: نقش میانجی شادکامی سازمانی و همدلی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 15 IS - 4 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2097-fa.html Y1 - 2021 SP - 181 EP - 185 KW - Ethical climate of sales force KW - Organizational happiness KW - Empathy KW - Organizational identity KW - Insurance industry N2 - زمینه: بحث جو اخلاقی نیروی فروش زمینه ساز همدلی و شادکامی کارکنان فروش و عاملی محوری در تعیین هویت آنان است. از این رو هدف اصلی این مطالعه تأثیر جو اخلاقی نیروی فروش بر هویت سازمانی آنان با در نظر گرفتن نقش میانجی شادکامی سازمانی و همدلی می‌باشد. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نظر گردآوری داده­ ها، کتابخانه ­ای- میدانی می ­باشد. جامعه ­ی آماری شامل شرکت­های بیمه ای خصوصی استان آ ذربایجان شرقی می­باشد که تعداد کل نیروی فروش آن­ها 245 نفر می­باشد. به دلیل پایین بودن تعداد افراد جامعه ­ی آماری، نمونه­ گیری انجام نگرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه الکترونیکی است. روایی پرسشنامه ­ها بر اساس روایی سازه، تشخیصی، واگرا و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، آزمون فرضیه ­های تحقیق با نرم افزار Smart PLS بررسی گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که جو اخلاقی نیروی فروش بر شادکامی سازمانی، همدلی و هویت سازمانی تأثیر معنادار مثبتی دارند. شادکامی سازمانی در رابطۀ بین جو اخلاقی نیروی فروش و هویت سازمانی نقش میانجی دارد. همچنین همدلی در رابطۀ بین جو اخلاقی نیروی فروش و هویت سازمانی نقش میانجی ایفا می­ کند. نتیجه‌گیری: جو اخلاقی نیروی فروش هم به صورت مستقیم و از طریق ارتقای همدلی و شادکامی سازمانی بر هویت سازمانی فروشندگان موثر است. لذا مدیران شرکت­ها نیازمند برنامه ­ریزی­هایی برای بهبود جو اخلاقی نیروی فروش هستند. M3 ER -