%0 Journal Article %T Promoting Ethics in Higher Education by Building Tools and Measuring Injustice in E-learning %J Ethics in Science and Technology %V 16 %N 4 %U http://ethicsjournal.ir/article-1-2501-fa.html %R %D 2022 %K Ethics in higher education, Injustice, Electronic learning, Educational measuring, %X زمینه: آموزش الکترونیکی، علی­رغم گسترش و فواید فراوان، منجر به ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع آن، بی­عدالتی آموزشی شده است از اینرو هدف تحقیق حاضر، ساخت ابزار و سنجش بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی است. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 302 نفر به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مؤلفه های بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی است که از روایی محتوایی برخوردار بوده و ضریب اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمده است و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون t) استفاده شده است. یافته­ها: یافته­های تحقیق نشان داد، ابعاد ابزار سنجش بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی شامل توزیع نامناسب امکانات سخت افزاری، توزیع نامناسب امکانات نرم افزاری، توانایی­های ناهمسان دانشجویان، اجرای ضعیف قوانین و مقررات مرتبط با تخلفات علمی و پژوهشی، عدم امکان اجرای مناسب برنامه­های آموزشی و درسی الکترونیکی در تمامی دروس و رشته­ها و عدم امکان ارزشیابی الکترونیکی مناسب در تمامی دروس و رشته­ها است که این ابعاد 82 درصد از درصد واریانس ابزار را تبیین می کند و میزان بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه (57/3)، بیشتر از میانگین نظری (3) است. نتیجه­ گیری: از طریق توزیع عادلانه امکانات سخت و نرم افزاری، ارتقاء توانایی­های دانشجویان، رعایت اخلاق علمی و پژوهشی، توسعه امکان اجرا و ارزشیابی برنامه­های آموزشی و درسی در تمامی رشته­ها، می­توان به گسترش اخلاق در آموزش عالی یاری رساند. %> http://ethicsjournal.ir/article-1-2501-fa.pdf %P 176-179 %& 176 %! %9 Research %L A-10-1182-154 %+ %G eng %@ 2251-7634 %[ 2022