TY - JOUR T1 - Investigating the Role of Moral Identity and Alexithymia in social adjustment in Dormitory Female Students TT - نقش مؤلفه‌های هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 16 IS - 4 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2480-fa.html Y1 - 2022 SP - 29 EP - 35 KW - Moral identity KW - Emotional malaise KW - Social adjustment KW - Dormitory students N2 - زمینه: سازگاری در دانشگاه، بر تمام ابعاد زندگی دانشجویان اثر می‌گذارد و موجب ارتقا عملکرد عمومی، موفقیت تحصیلی و سلامت جسمی و روانی می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین نقش مؤلفه‌های هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه شیراز که ساکن خوابگاه در سال تحصیلی 96-97 بود که از میان آنها 243 نفر با روش نمونه‌گیری دردسترس ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، مقیاس هویت اخلاقی و پرسشنامه ناگویی هیجانی جمع‌آوری شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSS-19 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: سازگاری اجتماعی با هویت اخلاقی به میزان 32/0 همبستگی داشت، همچنین همبستگی آن با ناگویی هیجانی، 43/0- بود هر دو متغیر و زیرمقیاس‌های آن‌ها با سازگاری اجتماعی رابطه معناداری در سطح 001/0 P< داشتند. همچنین هویت اخلاقی 17/0 از واریانس سازگاری اجتماعی را در جمعیت نمونه نشان داد و ناگویی هیجانی نیز 18/0 از واریانس آن را تبیین کرد. نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی دختران دانشجوی ساکن خوابگاه نقش مهمی داشتند و به طور معناداری سازگاری اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند. M3 ER -