TY - JOUR T1 - Social Responsibility Is a Key Element of Professional Ethics & Evaluates the Relationship between Its Voluntary & Legal Forms & the Attitude of Customers TT - مسئولیت اجتماعی رکن اصلی اخلاق حرفه ای و ارزیابی رابطه اشکال اختیاری و قانونی آن با نگرش مشتریان JF - ethicsjournal JO - ethicsjournal VL - 16 IS - 2 UR - http://ethicsjournal.ir/article-1-2294-fa.html Y1 - 2021 SP - 115 EP - 123 KW - Social responsibility KW - Professional ethics KW - Legal responsibility KW - Voluntary responsibility KW - Customer attitude N2 - زمینه: مسئولیت اجتماعی رکن اساسی در اخلاق حرفه ای است. مسئولیت اجتماعی شرکت یک عنصر مهم در مباحثه بین شرکت‌ها و ذینفعان بوده و بر برنامه کاری شرکت‌ها تأثیرگذار است. از این رو پژوهش حاضر بر آن شد تا رابطه اشکال اختیاری و قانونی مسئولیت اجتماعی را به عنوان رکنی اساسی در اخلاق حرفه ای با نگرش مشتریان مورد بررسی قرار دهد. روش: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی در بخش کیفی پژوهش در دو مرحله انجام شد در مرحله اول، از استراتژی فراترکیب استفاده شد که برای تحلیل متون انتخاب شده از مقالات، از روش تحلیل تم استفاده شد. در مرحله دوم، از روش تحلیل متعامد و تحلیل توامان استفاده شد (با کاربرد نرم افزار اس­پی­اس­اس) استفاده شد. در بخش کمی از روش شبه تجربی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان عمده شرکت­های تولید مواد غذایی استان خراسان بود که از میان آنها 220 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش از آزمون t در نرم‌افزارهای SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد نگرش مشتری نسبت به کسب و کارهای که مسئولیت اجتماعی (در هر دو شکل ختیاری و قانونی) بالایی با ذینفعان دارند با کسب و کارهایی که به این موارد بی توجه اند، متفاوت است. همچنین ، نگرش مشتری نسبت به کسب و کارهای که مسئولیت اجتماعی اختیاری بالایی با ذینفعان دارند با کسب و کارهایی که مسئولیت اجتماعی قانونی بالایی دارند، متفاوت است. نتیجه گیری: توجه سازمان به مولفه مسئولیت اجتماعی در هر دو شکل قانونی و اختیاری آن نگرش مشتریان را به واسطه تسهیل و تسریع فرایند خدمات‌رسانی به آنان ، تحت تاثیر قرار می دهد. M3 ER -