:: دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 166-157 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط جوکاری اخلاقی و هویت سازمانی کارکنان
حسن وحیدی نسب، بهناز مهاجران*، علیرضا قلعه ای، حسن قلاوندی
چکیده:   (2762 مشاهده)
زمینه: هویت سازمانی به‌خاطر اهمیتی که دارد؛ امروزه مورد توجه خاصی قرار گرفته است؛ این پژوهش به‌منظور شناسایی رابطه هویت سازمانی و هر یک از  ابعادش با جو کاری اخلاقی و هر یک از مؤلفه‌های آن انجام شد.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد بود. نمونه آماری 465 نفر از جامعه آماری فوق در سال 95 بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آنان پرسشنامه‌های هویت سازمانی و جو کاری اخلاقی را تکمیل کردند؛ برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش آماری همبستگی کانونی، به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌ آماری نشان داد که بین هویت سازمانی و هر یک از مؤلفه‌های آن با جو کاری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بین یافته‌های حاصل و نتایج دیگر پژوهش‌های انجام شده در این حوزه همسویی و همخوانی نزدیکی وجود داشت؛ لذا جهت توسعه و تعمیق هویت سازمانی کارکنان، پیشنهاد می‌گردد؛ مسئولین و دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها، بیش از پیش زمینه‌های تعالی سطح جوکاری اخلاقی را در بین کارکنان و در فضای حاکم بر محیط دانشگاه‌ها، فراهم کنند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، جوکاری اخلاقی، هویت سازمانی
متن کامل [PDF 186 kb]   (1329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/1 | پذیرش: 1396/12/1 | انتشار: 1396/12/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها