:: دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 106-96 برگشت به فهرست نسخه ها
تنشهای اخلاقی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی: تأثیر جنسیت و سابقه تدریس معلمان
رامین اکبری، لیلا تاجیک، رضا غفار ثمر، غلامرضا کیانی
چکیده:   (3019 مشاهده)
زمینه: با وجود توجه روزافزون به جنبه‌های اخلاقی تدریس زبان دوم، تنشهای اخلاقی که معلمان با آن مواجه‌اند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است . بدین منظور، هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه نوع و تعداد تنشهای اخلاقی که معلمان زبان انگلیسی با سابقه و کم سابقه، مرد و زن از آن رنج‌ می‌برند است.
 
روش‌کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی، چهل معلم انتخاب شدند. داده‌ها از طریق بازنگری فعالیتهای کلاسی و مصاحبه گروهی جمع آوری شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادکه تفاوت معناداری میان فراوانی تنشهای اخلاقی معلمین با سابقه و کم سابقه وجود دارد. از سوی دیگر متغیر جنسیت ، تفاوت ناچیزی در فراوانی تنشهای مطرح شده توسط معلمان زن و مرد ایجاد کرده است. در ارتباط با نوع مشکلات اخلاقی، 7 مقوله استخراج شد. در این میان تنشهای مربوط به « قوانین و مقررات » کلاس با فراوانی بیشتری توسط کل معلمان مطرح شد.
 
نتیجه‌گیری: دریافتیم که متغیر سابقه تدریس تاحدی بر الگوی تنشهای اخلاقی که معلمان مختلف با آنها روبرو هستند تاثیرگذار است. برخلاف آن ، جنسیت هیچگونه تفاوت معنیداری میان مقوله های مختلف تنشهای اخلاقی ایجاد نمی کند.
واژه‌های کلیدی: اخلاقیات، تنشهای اخلاقی، معلمان زبان انگلیسی، جنسیت، سابقه تدریس
متن کامل [PDF 193 kb]   (913 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها