:: دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 84-76 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موضوعی اضافه‌کاری و کنترل مشکل اضافه بیکاری در سازمانها
امیر عباس یزدانی
چکیده:   (3044 مشاهده)
زمینه: سازمانهای امروزی، جهت دستیابی کامل به اهداف، به نیروی انسانی توانمند و متعهد نیاز خواهند داشت. توانمندی و تخصص، طی فرآیند گزینش و آموزش، قابل دستیابی می‌باشند، اما تعهد و رعایت اخلاقیات در سازمان، نیازمند کار فرهنگی و در صورت لزوم، کنترل و معیارسازی فعالیتهای سازمانی است. تجربه نشان می‌دهد که مقوله اضافه‌کاری، بستری برای بروز رفتار خارج از اخلاق حرفه‌ای و سوء استفاده برخی پرسنل فراهم آورده است که در صورت عدم توجه و واکنش مناسب مدیریتی، نتایج نامطلوبی در‌ پی خواهد داشت.
 
روش‌کار: پژوهش توصیفی – تحلیلی حاضر، ضمن مروری مستند بر ادبیاتی که در این رابطه ارائه شده، نتایج حاصل از مشاهدات در این رویکرد را، طی مطالعه موردی انجام شده در یک سازمان، تشریح و بررسی کرده تا جوانب مختلف موضوع را در یک مورد عملی آشکار سازد. این پژوهش تلفیقی از مطالعات و تجربیات عملی است.
 
یافته‌‌ها: جهت ارزیابی مشاغل از منظر اضافه‌کاری، الگویی ارائه گردید که بر مبنای آن هر شغل، فراخور ماهیت کاری و امکانات سازمانی قابل طبقه‌بندی می‌‌باشد در ادامه، واکنش مناسب مدیریتی برای هر یک از طبقات به منظور کنترل اضافه‌‌کاری غیرضروری تعیین شد.
 
نتیجه‌گیری: کنترل رفتار پرسنل در ساعات اضافه‌کار، به مدیریت بر عملکرد و فرهنگ‌سازی بر محور تعهد و اخلاق نیاز دارد. بر مبنای الگوی ارائه شده، می‌توان ضمن بهبود بهره‌وری برای فرد و سازمان، تعهد فرد نسبت به سازمان را افزایش داده و مانع از بروز رفتارهایی غیراخلاقی نظیر اضافه بیکاری شد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اضافه‌کاری، اضافه بیکاری، تعهد سازمانی
متن کامل [PDF 161 kb]   (6063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها