| رابطۀ سواد اخلاقی، تعامل استاد/ دانشجو و توانمند سازی روانشناختی دانشجویان | 
								
								  | زینب طولابی | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4438 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان بالا ترین نهادهای آموزشی و تربیتی در آموزش ارزشهای اخلاقی، توانمندسازی دانشجویان و تقویت مهارتهای ارتباطی آنان نقشی مهم و اساسی ایفا میکنند. پژوهش حاضر بر آن است که رابطه سواد اخلاقی با تعامل استاد/دانشجو و توانمندسازی روان شناختی دانشجویان را بررسی نماید. روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی و از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان گروههای مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 93-94 است که تعداد آنها 500 دانشجو میباشد. با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 217 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی، پرسشنامه تعامل استاد – دانشجو و پرسشنامه سواد اخلاقی است. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای سواد اخلاقی دو مؤلفه حساسیت اخلاقی و تخیل اخلاقی رابطه قوی با توانمندسازی دانشجویان دارند و مؤلفه استدلال ورزی اخلاقی رابطه معنیداری با تعامل استاد/دانشجو دارد.. نتیجهگیری: با توجه به این که سواد اخلاقی به عنوان یک عامل مرتبط با تعامل استاد /دانشجو و توانمندسازی دانشجویان است مانند سایر انواع سواد، میتواند توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آموخته شود و توانایی برقراری ارتباط متقابل و مناسب در روابط دانشجویان با اساتید را ایجاد کند. | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 205 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1698 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1396/4/9 | پذیرش: 1396/4/9 | انتشار: 1396/4/9
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |