[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 4-1396 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 120-112 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ سواد اخلاقی، تعامل استاد/ دانشجو و توانمند سازی روانشناختی دانشجویان
زینب طولابی
چکیده:   (3563 مشاهده)

زمینه: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان بالا ترین نهادهای آموزشی و تربیتی در آموزش ارزش‌های اخلاقی، توانمندسازی دانشجویان و تقویت مهارت‌های ارتباطی آنان نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر بر آن است که رابطه سواد اخلاقی با تعامل استاد/دانشجو و توانمندسازی روان شناختی دانشجویان را بررسی نماید.

روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی و از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان گروه‌های مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 93-94 است که تعداد آنها 500 دانشجو می‌باشد. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 217 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی، پرسشنامه تعامل استاد دانشجو و پرسشنامه سواد اخلاقی است. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه‌های سواد اخلاقی دو مؤلفه حساسیت اخلاقی و تخیل اخلاقی رابطه قوی با توانمندسازی دانشجویان دارند و مؤلفه استدلال ورزی اخلاقی رابطه معنی‌داری با تعامل استاد/دانشجو دارد..

نتیجه‌گیری: با توجه به این که سواد اخلاقی به عنوان یک عامل مرتبط با تعامل استاد /دانشجو و توانمندسازی دانشجویان است مانند سایر انواع سواد، می‌تواند توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آموخته شود و توانایی برقراری ارتباط متقابل و مناسب در روابط دانشجویان با اساتید را ایجاد کند.

متن کامل [PDF 205 kb]   (1306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/9 | پذیرش: 1396/4/9 | انتشار: 1396/4/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Ethical Literacy, Student-Master Interaction & Psychological Empowerment. Ethics in Science and Technology 2017; 12 (1) :112-120
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-543-fa.html

طولابی زینب. رابطۀ سواد اخلاقی، تعامل استاد/ دانشجو و توانمند سازی روانشناختی دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری. 1396; 12 (1) :112-120

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-543-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652