1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، qalavandih@gmail.com
چکیده: (112 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه سبک های تدریس با درگیری تحصیلی با تاکید بر نقش واسطه ای اخلاق آموزشی در دبیرستان های پسرانه شهر ناصریه انجام شد. روش: این پژوهش بهعنوان یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان عربی دبیرستان های پسرانه شهر ناصریه در کشور عراق بود. با توجه به اینکه تعداد معلمان 529 نفر برآورد شده است، تعداد 217 معلم با استفاده از جدول مورگان-فریمن و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSSنسخه 26 برای آمار توصیفی و با کمک نرمافزارSmart-PLSنسخه 4 برای تحلیل معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که اقتدار رسمی بر سبک های تدریس اثر دارد(t=4.24)؛ اخلاق آموزشی بر درگیری تحصیلی اثر دارد(t=3.99)؛ سبک تدریس تخصصی بر سبک های تدریس اثر دارد (t=4.18)؛ سبک تدریس تسهیل گری بر سبک های تدریس اثر دارد(t=6.30)؛ سبک تدریس تعاملی بر سبک های تدریس اثر دارد (t=2.70)؛ سبک تدریس شخصی بر سبک های تدریس اثر دارد(t=4.36)و سبک های تدریس بر اخلاق آموزشی اثر دارد(t=2.08). نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که کیفیت سبک تدریس به ویژه رویکرد تعاملی و توجه به مولفه های اخلاقی در محیط یادگیری، نقش بسزایی در افزایش سطح انگیزه و درگیری در فعالیتهایآموزشی فراگیران دارد.
Mohammad Aqeel M, Ghalavandi H. Analyzing the Relationship between Teaching Styles and Academic Engagement with Emphasis on the Mediating Role of Educational Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :141-147 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3423-fa.html
محمد عقیل موحان، قلاوندی حسن. تحلیل رابطه سبک های تدریس با درگیری تحصیلی با تاکید بر نقش واسطه ای اخلاق آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :141-147