[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 147-141 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه سبک های تدریس با درگیری تحصیلی با تاکید بر نقش واسطه ای اخلاق آموزشی
موحان محمد عقیل1 ، حسن قلاوندی2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، qalavandih@gmail.com
چکیده:   (112 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه سبک های تدریس با درگیری تحصیلی با تاکید بر نقش واسطه ای اخلاق آموزشی در دبیرستان های پسرانه شهر ناصریه انجام شد.
روش: این پژوهش به‌عنوان یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان عربی دبیرستان های پسرانه شهر ناصریه در کشور عراق بود. با توجه به اینکه تعداد معلمان 529 نفر برآورد شده است، تعداد 217 معلم با استفاده از جدول مورگان-فریمن و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 برای آمار توصیفی و با کمک نرم‌افزار Smart-PLS نسخه 4 برای تحلیل معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که اقتدار رسمی بر سبک های تدریس اثر دارد (t=4.24)؛ اخلاق آموزشی بر درگیری تحصیلی اثر دارد (t=3.99)؛ سبک تدریس تخصصی بر سبک های تدریس اثر دارد (t=4.18)؛ سبک تدریس تسهیل گری بر سبک های تدریس اثر دارد (t=6.30)؛ سبک تدریس تعاملی بر سبک های تدریس اثر دارد (t=2.70)؛ سبک تدریس شخصی بر سبک های تدریس اثر دارد (t=4.36)و سبک های تدریس بر اخلاق آموزشی اثر دارد (t=2.08).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که کیفیت سبک تدریس به ویژه رویکرد تعاملی و توجه به مولفه های اخلاقی در محیط یادگیری، نقش بسزایی در افزایش سطح انگیزه و درگیری در فعالیت‌های آموزشی  فراگیران دارد.

 
واژه‌های کلیدی: سبک های تدریس، اخلاق آموزشی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 1059 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/4 | پذیرش: 1404/2/6 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Aqeel M, Ghalavandi H. Analyzing the Relationship between Teaching Styles and Academic Engagement with Emphasis on the Mediating Role of Educational Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :141-147
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3423-fa.html

محمد عقیل موحان، قلاوندی حسن. تحلیل رابطه سبک های تدریس با درگیری تحصیلی با تاکید بر نقش واسطه ای اخلاق آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :141-147

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3423-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714