1- دانشجوی دکتری، گروه علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران 2- گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهر، اهر، ایران ، koohitavakol@gmail.com 3- گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (105 مشاهده)
زمینه: استانداردهای اخلاقی سنگ بنای حکمرانی اخلاقی است. در حکمرانی اخلاقی ، حاکمان متعهد به القای درک عمیق از اخلاق به عنوان یک پایه اصلی هستند که جامعه را قادر می سازد تا در تمام اقدامات خود صداقت و مسئولیت پذیری را بپذیرند. هدف پرورش فرهنگی است که در آن تصمیم گیری اخلاقی در هر سطح ریشه دوانده باشد. یکی از پرسشهای اساسی که همواره مورد توجه اندیشمندان در جهان اسلام و غرب بوده، موضوع تأسیس حکومت و تلاش برای دستیابی به الگوی مناسب حکمرانی بوده است و در این بین دانشمندان اسلامی نظریه های گوناگونی مطرح کرده اند. در این نوشتار تلاش شده است تا به واکاوی و شناسایی اندیشههای سیاسی امام محمد غزالی در مورد حکومت ایدهآل پرداخته شود و دانسته شود جایگاه حکمرانی اخلاقی در دیدگاه وی کجاست. نتیجه گیری: نتایج این تحلیل نشان میدهد که الگوی مطلوب غزالی در سیاست و حکومت، مبتنی بر خلافت و سلطنت است. غزالی با توجه به صفات چهارگانه انسان سعی دارد تا انسانی الهی تربیت کند که تحت حاکمیت حاکم الهی به کنش منفعلانه مبادرت نماید بنابراین طرفدار نوعی حکومت اقتدارگراست. وی سیاست را علم و دانش قدرت نمیداند، بلکه آن را وسیلهای برای تربیت و هدایت مردم به سوی رستگاری میشمارد . بنابراین دیدگاه وی با کم اهمیت شمردن نقش مردم و نگاه افراط گرایانه دینی و شرعی به بازتولید گونه ای حکومت اقتدارگرا می انجامد.
Golmohammadi H, Koohi T, Javanpoor A. Ethical and Social Factors Affecting Citizens' Social Participation. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :107-115 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3346-fa.html
گل محمدی حامد، کوهی توکل، جوانپور عزیز. جایگاه حکمرانی اخلاقی در دیدگاه امام محمد غزالی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :107-115