استدلال دانشجویان دربارۀ تقلب در چهارچوب سازوکارهای تعهد گریزی اخلاقی
|
علیرضا عظیم پور1، نوید کریمیان1، مریم آذرنیوشان1، آزاده پاستون1، زهرا گل همیشه بهار1 |
1- گروه روانشناسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون. |
|
چکیده: (1351 مشاهده) |
زمینه: تعهد گریزی اخلاقی مجموعه سازوکارهایی شناختی است که افراداز آنها برای تقلیل احساس منفی خود پس از ارتکاب عمل غیراخلاقی استفاده میکنند. هدف این پژوهش بررسی میزان این سازوکارها دراستدلال دانشجویان دربارهی تقلب و بررسی رابطهی آنها و اقدام به تقلب بود.
روش: پژوهش حاضر پژوهشی با روش تحلیل محتوا است. جامعهی پژوهش، دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون و نمونهی آن 379 دانشجویی بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشجویان به سوالی بازپاسخ در مورد اینکه تقلب در امتحانات را چگونه ارزیابی میکنند و مقیاسی لیکرتی در مورد میزانی که در امتحانات تقلب میکنند، پاسخ دادند. پاسخها براساس انواع هشتگانهی تعهد گریزی اخلاقی، بعلاوهی نادرست دانستن تقلب مورد تحلیل محتوا واقع شد. از فراوانی و درصد، آزمونهای نیکویی برازش (2χ)، تی، تحلیل پراکنش یکراهه و همبستگی پیرسون و دورشتهای برای تحلیل آماری استفاده شد.
یافته ها: 9/40% دانشجویان تقلب را عملی نادرست میدانستند؛ با این حال 7/82% دانشجویان لااقل یک بار تقلب کرده بودند. از میانمحتواهای تاییدکنندهی تقلب، 91/54% مربوط به توجیه اخلاقی بعنوان یکی از سازوکارهای تعهد گریزی اخلاقی بود.میزان استفاده از تعهد گریزی اخلاقی با اقدام به تقلب دارای رابطهای معنادار(396/0:r) بود.همچنین به جز تفاوت جنسیتی در نادرست دانستن تقلب به نفع دانشجویان مونث، هیچ تفاوت جنسیتی یا مرتبط با پایههای تحصیلی یافته نشد.
نتیجه گیری: بنظر میرسد تقلب، در استدلال بسیاری از دانشجویان، رفتاری چندان غیراخلاقی تلقی نمیشود. پیشنهاد میشود در برنامهی درسی رسمی و غیررسمی دانشگاهها، تمهیداتی جهت کاهش تعهد گریزی اخلاقی و تبیین غیراخلاقی بودن تقلب اعمال شود. |
|
واژههای کلیدی: تقلب، توجیه اخلاقی، تعهد گریزی اخلاقی. |
|
متن کامل [PDF 456 kb]
(514 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1399/12/17 | انتشار: 1402/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|