زمینه: مسئولیت اجتماعی رویکردی اخلاقی است و راهکارهایی را فراهم می کند که سازمانها در صورت عمل نمودن به آنها، می توانند نیازهای تجاری، قانونی و اخلاقی جامعه را تامین نمایند، هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر ارتقاء مسئولیتپذیری اجتماعی به عنوان رویکردی اخلاقی در منطقه آزاد اروند است. روش: پزوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش تحلیل تم انجام شد. جامعهموردمطالعهدراینتحقیقخبرگان و مدیران بخش های مختلف در منطقه آزاد اروند بودند که از میان آنها با روش گلوله برفی، 15 نفر به عنوان نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل تم بود. یافته ها: براساس یافته های پژوهش حاضر، 9 عنوان اصلی از تحلیل مصاحبه های انجام شده خارج گردید. پس از کد گذاریدرقالبتمیامولفه هایاصلی، ابعادی چون؛ اطلاعات، پیوند ساختاری، قدرت، جهت گیری، دانش، مسئولیت پذیری اجتماعی، اقتصادی، قانونی و اخلاقی در مدل ارتقاء مسئولیتپذیری اجتماعی نقش دارند. نتیجه گیری: مسئولیت پذیری اجتماعی چهارچوبی اخلاقی است برای هر فرد یا سازمان، تا با حساسیت در مورد مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی رفتار نماید. تلاش برای انجام مسئولیت اجتماعی به افراد، سازمان ها و دولت ها کمک می نماید تا نقش و تاثیر مثبتی در توسعه پایدار یک جامعه داشته باشند.
بهادر علیرضا، زرین جوی الوار سهیلا، آندرواژ لیلا. عوامل موثر بر ارتقاء مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان رویکردی اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (0) :164-170