[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 69-58 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق
نگین توصیفیان1، عبدالزهرا نعامی1
1- گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (729 مشاهده)
زمینه: ارزیابی برنامه‌های درسی نشان می‌دهد که در نظام‌های آموزشی، صرفاً به بعد عقلانی فراگیران توجه می‌شود و سایر ابعاد وجودی خصوصاً بعد معنوی و اخلاقی مورد غفلت قرار می‌گیرد. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده‌ها آمیخته اکتشافی، از نظر روش اجرا، داده بنیاد و پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری مرحله کیفی، خبرگان حوزه آموزش و پرورش هستند که به روش هدفمند گلوله برفی 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی نیز مدیران و سرپرستان آموزش و پرورش بودند که تعداد 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.در بخش کیفی از روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمی از یک پرسشنامه 103ماده‌ای مبتنی بر یافته‌های بخش کیفی و آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته: در بخش کیفی، سه بعد آگاهی معنوی، حساسیت اخلاقی و اکتشاف اخلاقی، به عنوان ابعاد زیربنایی شناسایی شدند. در بخش کمی نیز شاخص‌های AGFA، GFI، RMSEA و خی‌دو  همگی بیانگر این هستند که ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس، سازه‌های الگوی یک مفهوم تحت عنوان برنامه درسی مبتنی بر اخلاق را حمایت می‌کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که در طراحی برنامه درسی  باید به مواردی از قبیل؛ آگاهی معنوی، حساسیت اخلاقی و اکتشاف اخلاقی به عنوان عوامل کلیدی اخلاقی توجه نمود.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق، حساسیت اخلاقی، آگاهی معنوی، اکتشاف اخلاقی
متن کامل [PDF 531 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Providing a Spiritual Curriculum Model Based on Ethics. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (3) :58-69
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2755-fa.html

توصیفیان نگین، نعامی عبدالزهرا. ارائه الگوی برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (3) :58-69

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2755-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660