ارائه الگوی برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق
|
نگین توصیفیان1، عبدالزهرا نعامی1 |
1- گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز |
|
چکیده: (729 مشاهده) |
زمینه: ارزیابی برنامههای درسی نشان میدهد که در نظامهای آموزشی، صرفاً به بعد عقلانی فراگیران توجه میشود و سایر ابعاد وجودی خصوصاً بعد معنوی و اخلاقی مورد غفلت قرار میگیرد. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها آمیخته اکتشافی، از نظر روش اجرا، داده بنیاد و پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری مرحله کیفی، خبرگان حوزه آموزش و پرورش هستند که به روش هدفمند گلوله برفی 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی نیز مدیران و سرپرستان آموزش و پرورش بودند که تعداد 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.در بخش کیفی از روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمی از یک پرسشنامه 103مادهای مبتنی بر یافتههای بخش کیفی و آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته: در بخش کیفی، سه بعد آگاهی معنوی، حساسیت اخلاقی و اکتشاف اخلاقی، به عنوان ابعاد زیربنایی شناسایی شدند. در بخش کمی نیز شاخصهای AGFA، GFI، RMSEA و خیدو همگی بیانگر این هستند که ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس، سازههای الگوی یک مفهوم تحت عنوان برنامه درسی مبتنی بر اخلاق را حمایت میکنند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در طراحی برنامه درسی باید به مواردی از قبیل؛ آگاهی معنوی، حساسیت اخلاقی و اکتشاف اخلاقی به عنوان عوامل کلیدی اخلاقی توجه نمود.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق، حساسیت اخلاقی، آگاهی معنوی، اکتشاف اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 531 kb]
(437 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|