فرآیند همترازخوانی و چالشهای اخلاقی آن: آیا میتوان به داوری اخلاقی امیدوار بود؟
|
رضا رجبعلی بگلو*1، علیرضا ثقه الاسلامی2، زهرا رجبعلی بگلو1، ندا حاجی عزیزی33 |
1- 1. گروه علم سنجی و تحلیل اطلاعات، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران. 2- 2. گروه اخلاق و حقوق اطلاعات، پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران. 3- 3. مدیریت ارزیابی و تحول اداری، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران. |
|
چکیده: (684 مشاهده) |
زمینه: نقش داوری و همترازخوانی در اخلاق پژوهش و نشر بسیار ممتاز و حیاتی بوده و دگرگونیهایی در طی سالیان دراز بر این بخش مهم از ارتباط علمی رخ داده است. با وجود گوناگونی در داوریهای علمی و انتقادها و چالشهایی که به شیوه اجرا و ماهیت آن وارد شده، اما همچنان به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه علمی پذیرفته شده است. پژوهش حاضر مروری است بر انتقادها و چالشهایی که توسط پژوهشگران به این رویکرد علمی مطرح شده است.
نتیجهگیری: این انتقادها از نقص در کارکرد و روند اجرا گرفته تا جنبههایی همچون شخصیپنداری همترازخوانی، تأثیر منفی آشکار یا پنهان بودن هویت، امکان سوءاستفاده، نبود داور مناسب و آموزشدیده، وجود انواع سوگیری و برخورد منافع در داوری را دربر میگیرد که اخلاقی بودن داوری را با پرسش هایی جدی روبرو کرده است. مروری کلی بر این انتقادها در کنار آشنایی با مؤلفههای مهم داوری اخلاقی میتواند به بهبود این فرایند علمی یاری رساند. |
|
واژههای کلیدی: همترازخوانی، فرایند داوری، اخلاق همترازخوانی، انتقادها و چالشها، کمیته اخلاق نشر (کوپ). |
|
متن کامل [PDF 318 kb]
(261 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/25 | پذیرش: 1399/7/26 | انتشار: 1401/6/6
|
|
|
|