:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 195-191 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند
بتول حیدری سورشجانی1، طیبه شریفی*1، احمد غضنفری1، مریم چرامی1
1- گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (605 مشاهده)
زمینه: آموزش کیفیت­زندگی فریش در تلاش است با ایجاد حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی، بعد هیجانی، شناختی و اخلاقی زندگی افراد را بهبود بخشد و افراد تمرین‌های اخلاقی، تغییرات شناختی و هیجانی را در عمل تجربه کنند. در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کیفیت­زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا مورد بررسی قرار گرفت.
روش: مطالعۀ حاضر نیمه­آزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، 40 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونه‌گیری در­دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه­های حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل­واریانس با اندازه­گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22  انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش کیفیت­زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا تاثیر معناداری داشت (حریم رعایت اخلاقی 22/0= Partial ŋ2، 001/0=p ، 27/9=F و رفتارهای جامعه­پسند 24/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 69/7=F).
نتیجه­ گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش کیفیت­زندگی فریش، حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را تحت­تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، آموزش کیفیت زندگی استانداردها و اولویت‌های جدیدی برای افراد ترسیم می­کند و بایدها و نبایدهای جدیدی را برای آنان خلق می­کند و با ایجاد تعادل بین حوزه‌های ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با این بایدها و استانداردهای جدید و رشد همه ابعاد زندگی، میزان رفتارهای جامعه­پسند و حریم رعایت اخلاقی را بهبود می­ دهند
واژه‌های کلیدی: حریم رعایت اخلاقی، رفتارهای جامعه پسند، کیفیت زندگی، مراقبین اصلی اسکیزوفرنیا
متن کامل [PDF 399 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها